Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec kastování škodováků, rozdíly mezi pracovníky mizí

  3:43aktualizováno  3:43
Doby, kdy byli agenturní zaměstnanci ve Škodě Auto s nadsázkou označováni za novodobé otroky, zřejmě definitivně končí. Nájemní dělníci dostanou stejný plat, jako mají jejich kolegové zaměstnávaní přímo automobilkou. Továrna si navíc vybrala jedinou agenturu – Start People, která jí bude dělníky dodávat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

"Základní body z kolektivní smlouvy, jako jsou platy, dovolená, pracovní doba nebo příplatky, budou mít stejné, jako mají naši zaměstnanci," potvrdil šéf odborů Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Podobná pravidla už má Škoda Auto u některých dodavatelů, platí i u sesterských firem automobilky. Agenturní zaměstnanci však nezískají všechny výhody: například slevy na nové vozy mít nebudou.

Škodě v době největší poptávky po autech pomáhají vyrábět auta až čtyři tisíce agenturních zaměstnanců, z velké části cizinci. Dosud je dodávalo několik různých agentur, jejichž lidé přitom měli často velmi rozdílné podmínky.

Soutěž na škodovácké dělníky je jednou z největších, kterou kdy personální agentury v tuzemsku řešily. Své lidi do Škody chtělo posílat více než deset agentur, ve finále byly kromě vítězné Start People ještě Manpower, Trenkwalder a Adecco.

Start People dosud lidi Škodě nedodávala, což je podle Povšíka výhodou. "Je dobře, že to není žádná společnost spjatá s dosavadním systémem," vysvětlil Povšík.

Agentury, které nevyhrály, věří, že i když Škoda chce jedinou agenturu, své pracovníky do firmy nakonec pošlou. "Dá se čekat, že vítězná firma bude zastřešovat přísun lidí od dalších agentur," míní Jan Záruba z Manpoweru. Start People se včera k soutěži nevyjádřila.

Podmínky pro agenturní zaměstnance kritizoval ve Škodě Auto v minulosti i ombudsman Otakar Motejl, polský deník Gazeta Wyborcza v reportáži o životě polských dělníků v Mladé Boleslavi mluvil o otrocích.

Podmínky ve Škodě napadali dlouhodobě odboráři. Podle zákona přitom musí mít lidé, kteří jsou do firmy zapůjčení, stejné podmínky jako kmenoví zaměstnanci, a to včetně mzdy.

Původně měly agentury skončit už v březnu, kdy počet agenturních zaměstnanců kvůli krizi klesl téměř k nule. Německé šrotovné však jejich odchod oddálilo, firma nutně potřebovala nové lidi. Na konci září jich v podniku pracovalo znovu už skoro tři tisíce, firmě navíc pomáhají zaměstnanci Tatry Kopřivnice a bratislavského Volkswagenu.

Polštář na snížení výroby

Kvůli klesajícímu zájmu o některé vozy však lze opět očekávat odliv nájemných dělníků. Firma je totiž používá hlavně jako polštář pro výkyvy ve výrobě, aby nemusela propouštět kmenové lidi. Stejně se automobilka zachovala i v krizi na přelomu roku: první šli pryč agenturní lidé. Teď je možné, že podle poptávky po jednotlivých modelech budou lidé dočasně pracovat v jiném závodě firmy.

Škoda se znovu připravuje na nižší poptávku po autech. Podle odborářů má například výroba fabií přejít ze tří směn na dvousměnný provoz. Podle mluvčího Jaroslava Černého však má o úsporných opatřeních rozhodovat teprve dnešní představenstvo.

I přes očekávaný propad poptávky po konci německého šrotovného zatím Škoda příliš výrobu fabií nesnížila.

"Máme teď objednávky na zhruba tisíc aut denně, což není moc velký pokles," prozradil jeden z dodavatelů Škody. Nezdá se ani, že by automobilka jela na sklad: plochy v okolí Mladé Boleslavi, které byly loni na konci roku kvůli krizi plné, zatím nová a neprodaná auta neobsadila.

Firma však už plánuje odstávky: první čeká automobilku příští týden. Na přelomu loňského a letošního roku stála výroba kvůli malému zájmu několik týdnů.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Další z rubriky

Státní lesy mají přebytek dřeva, chtějí víc vyvážet do Číny

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Státní podnik Lesy České republiky by chtěl do Číny vyvážet dřevo, kterého je nyní kvůli kůrovcové kalamitě v Česku a...

Leo Express zkouší nový systém financování. Od investorů vybral 8 milionů

Vlak společnosti Leo Express

Přes 600 drobných investorů, vesměs fyzických osob, investovalo od července do úvěru pro soukromého dopravce Leo...

Konec sporu United Bakeries s Agrofertem. Pekárny se vzdaly

Těmito velkými dodávkami rozváží United Bakeries pečivo každé ráno.

Pekárny United Bakeries definitivně vzdaly boj o stomilionovou zálohu na chystané spojení s Agrofertem. Tu mu nyní musí...

Najdete na iDNES.cz