Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Konec kastování škodováků, rozdíly mezi pracovníky mizí

  • 58
Doby, kdy byli agenturní zaměstnanci ve Škodě Auto s nadsázkou označováni za novodobé otroky, zřejmě definitivně končí. Nájemní dělníci dostanou stejný plat, jako mají jejich kolegové zaměstnávaní přímo automobilkou. Továrna si navíc vybrala jedinou agenturu – Start People, která jí bude dělníky dodávat.

"Základní body z kolektivní smlouvy, jako jsou platy, dovolená, pracovní doba nebo příplatky, budou mít stejné, jako mají naši zaměstnanci," potvrdil šéf odborů Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Podobná pravidla už má Škoda Auto u některých dodavatelů, platí i u sesterských firem automobilky. Agenturní zaměstnanci však nezískají všechny výhody: například slevy na nové vozy mít nebudou.

Škodě v době největší poptávky po autech pomáhají vyrábět auta až čtyři tisíce agenturních zaměstnanců, z velké části cizinci. Dosud je dodávalo několik různých agentur, jejichž lidé přitom měli často velmi rozdílné podmínky.

Soutěž na škodovácké dělníky je jednou z největších, kterou kdy personální agentury v tuzemsku řešily. Své lidi do Škody chtělo posílat více než deset agentur, ve finále byly kromě vítězné Start People ještě Manpower, Trenkwalder a Adecco.

Start People dosud lidi Škodě nedodávala, což je podle Povšíka výhodou. "Je dobře, že to není žádná společnost spjatá s dosavadním systémem," vysvětlil Povšík.

Agentury, které nevyhrály, věří, že i když Škoda chce jedinou agenturu, své pracovníky do firmy nakonec pošlou. "Dá se čekat, že vítězná firma bude zastřešovat přísun lidí od dalších agentur," míní Jan Záruba z Manpoweru. Start People se včera k soutěži nevyjádřila.

Podmínky pro agenturní zaměstnance kritizoval ve Škodě Auto v minulosti i ombudsman Otakar Motejl, polský deník Gazeta Wyborcza v reportáži o životě polských dělníků v Mladé Boleslavi mluvil o otrocích.

Podmínky ve Škodě napadali dlouhodobě odboráři. Podle zákona přitom musí mít lidé, kteří jsou do firmy zapůjčení, stejné podmínky jako kmenoví zaměstnanci, a to včetně mzdy.

Původně měly agentury skončit už v březnu, kdy počet agenturních zaměstnanců kvůli krizi klesl téměř k nule. Německé šrotovné však jejich odchod oddálilo, firma nutně potřebovala nové lidi. Na konci září jich v podniku pracovalo znovu už skoro tři tisíce, firmě navíc pomáhají zaměstnanci Tatry Kopřivnice a bratislavského Volkswagenu.

Polštář na snížení výroby

Kvůli klesajícímu zájmu o některé vozy však lze opět očekávat odliv nájemných dělníků. Firma je totiž používá hlavně jako polštář pro výkyvy ve výrobě, aby nemusela propouštět kmenové lidi. Stejně se automobilka zachovala i v krizi na přelomu roku: první šli pryč agenturní lidé. Teď je možné, že podle poptávky po jednotlivých modelech budou lidé dočasně pracovat v jiném závodě firmy.

Škoda se znovu připravuje na nižší poptávku po autech. Podle odborářů má například výroba fabií přejít ze tří směn na dvousměnný provoz. Podle mluvčího Jaroslava Černého však má o úsporných opatřeních rozhodovat teprve dnešní představenstvo.

I přes očekávaný propad poptávky po konci německého šrotovného zatím Škoda příliš výrobu fabií nesnížila.

"Máme teď objednávky na zhruba tisíc aut denně, což není moc velký pokles," prozradil jeden z dodavatelů Škody. Nezdá se ani, že by automobilka jela na sklad: plochy v okolí Mladé Boleslavi, které byly loni na konci roku kvůli krizi plné, zatím nová a neprodaná auta neobsadila.

Firma však už plánuje odstávky: první čeká automobilku příští týden. Na přelomu loňského a letošního roku stála výroba kvůli malému zájmu několik týdnů.