Pro Čechy by měl přechod znamenat ve většině případů zjednodušení.
Prodejci letenek čekají, že konec papírových letenek může způsobit potíže zejména při cestách do exotičtějších destinací. "Čekáme komplikace, především u přepravců, které Češi příliš často nepoužívají," říká Pavel Němec ze společnosti HRG, která letenky prodává.
Velké letecké společnosti už s předstihem oznámily, že jsou na přechod plně připravené. Přesto datum 1. června vzbuzuje v oboru podobné obavy, jako mezi lidmi z IT přechod na rok 2000.
S elektronickou letenkou nepotřebujete žádný papír a nemusíte se bát její ztráty. Při odbavení na letišti ukážete jen svůj doklad totožnosti, dopravce vás má v systému a vystaví vám palubní vstupenku. Takto se po Evropě cestuje už několik let, v Česku bylo na konci roku elektronických 83 procent ze všech letenek.
"Řada cestujících už delší dobu létá bez problémů s elektronickými letenkami, jejich výhody jsou nesporné," míní zástupce aerolinek Austrian Fabrice Tamegger.
Stále dost lidí papírový lístek vyžaduje, i když si let rezervují přes internet. Například podle Štefana Novosada z Asiany tvoří takto prodané letenky zhruba pětinu. "Je to dáno destinacemi a kombinacemi dopravců, kteří si neumožňují vystavovat elektronické letenky navzájem," vysvětlil Novosad.
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA přechází na elektronické letenky kvůli úsporám. Vystavení papírové je totiž mnohem dražší než elektronické.
I letenky bez papíru se však mohou lidem prodražit. Ne všichni dopravci jsou na ně totiž připraveni. Při letech s více přestupy a více společnostmi teď budou muset letenkáři hledat variantu, kdy budou moci vystavit na všechny úseky jen elektronickou letenku. "Budou se muset rezervovat kombinace letů, které mohou být i zásadně dražší," upřesnil Němec.
Odbavení přes mobil
Papírové letenky přesto zcela nezmizí. V některých zemích u menších dopravců budou ještě chvíli přežívat. Problémy s přechodem na elektronické odbavení mají především v Asii a Africe.
Problémy se zaváděním a uznáváním elektronických letenek mohou podle Novosada vzniknout i na evropských linkách, kde na jednom spoji spolupracuje více dopravců, ale jejich systémy si ještě navzájem úplně "nerozumějí". Jde například o Bulgarian Air či Aeroflot.
Internet a mobilní technologie postupně vytlačují papír i z dalších částí cestování letadlem. Běžné je už například odbavení přes internet. Papíry mohou brzy zmizet i z další části cestování letadlem. Hlavně díky mobilním telefonům, přes které bude možné odbavit se k letu.
Cestující dostane zprávu se speciálním kódem, který zvládne přečíst letištní čtečka přímo z displeje telefonu. "Připravujeme v Praze spuštění této služby v horizontu několika měsíců," uvedla Martina Havlová z Air France.
Podobné služby chtějí ještě letos zavést i České aerolinie. IATA chce, aby odbavení přes mobil měly všechny aerolinky do roku 2010.