Obě zmíněné automobilky sice na evropských trzích loni rostly, ale výrazně pomaleji než celý trh. Hyundai loni zaznamenal prodeje lepší jen o 0,7 % (celkem 410 631 vozů), Kia přidala čtyři procenta (celkem 343 724 vozů ). Celý trh přitom zaznamenal růst prodejů o 5,7 %. Vyplývá to z údajů Asociace evropských výrobců automobilů.
V praxi tak tržní podíl obou automobilek klesl. V případě Hyundai jde o pokles už druhý rok po sobě. Loni dosáhly vozy této korejské značky vyráběné z velké části v Česku podílu 3,3 %, což znamená pokles o desetinu procentního bodu. Stejně spadla Kia na 2,7 %.
„Hlavním důvodem zastavení růstu korejských automobilek na evropském trhu patří zesílení konkurence. Na jejich úkor posilují zejména výrobci z Japonska, jako je Nissan, Mazda, Mitsubishi nebo Lexus. Těm mimo jiné pomáhá oslabení japonského jenu,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY. Podle něj posílily i další značky, například Dacia nebo Škoda Auto.
Pro Česko je vývoj prodejů korejských automobilek v Evropě důležité sledovat. Hyundai má v Nošovicích svůj závod, Kia vyrábí většinu vozů pro evropský trh v Žilině a velká část dílů pochází především z okolí Nošovic od jiných korejských dodavatelů. Oba závody loni zaznamenaly rekordní výrobu.
Dacia za 9 let zvýšila odbyt více než osminásobně
Korejské automobilky v Evropě dlouhodobě výrazně posilovaly. Od roku 2006 jejich celkové prodeje stouply o více než 50 %. Takový růst není v Evropě příliš častý, i když jsou i úspěšnější značky. Například Dacia, která za tu dobu zvýšila odbyt více než osminásobně.
Dacia už loni v prodejích v Evropě předstihla Kiu a je i na dostřel Hyundai. Například v prosinci chybělo rumunské značce vlastněné Renaultem na korejského rivala jen lehce přes tisíc registrovaných vozů. „Navíc značka Hyundai prezentovala svůj cíl investovat do kvality výroby i na úkor tržního podílu. Do roku 2017 totiž chce devět z deseti svých aut, které míří na evropský trh, vyrábět přímo v Evropě,“ dodal Knap.
Podle serveru bestsellingcarsblog.com bylo od ledna do listopadu nejprodávanějším korejským autem v Evropě Kia Sportage vyráběný v Žilině, těsně za ním je model ix35 vyráběný v Nošovicích. Oba vozy jsou ale až v páté desítce. Jiné vozy z tuzemské produkce jsou výrazně výše: Škoda Octavia byla loni osmým nejprodávanějším vozem v celé Evropě, Fabia i přes generační obměnu 34.
V Česku se Hyundai daří výrazně lépe. Jeho prodeje loni loni vzrostly o 16 %, firma má necelou desetinu trhu. Kia zaznamenala růst o pět procent.