Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec sporů, který vlak pojede první. Odteď už rychlejší

  5:12aktualizováno  5:12
Neustálé spory dopravců na trati mezi Prahou a Ostravou o to, kdo má jet první, by měly být definitivně u konce. Správa železniční dopravní cesty dala dispečerů a výpravčím nová jasná pravidla, podle kterých se mají rozhodovat, koho na frekventovanou trasu pošlou jako první a koho mohou pozdržet. Rozhodovat bude rychlost.

Stížnosti na postup dispečerů se objevovaly od obou dopravců, někdy paradoxně i kvůli stejnému vlaku v jeden den. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

„Dosud jsme více zohledňovali mezistátní vlaky a zpoždění, což vedlo ke konflitům kvůli skutečné rychlosti vlaků,“ vysvětlil Josef Hendrych, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro řízení provozu.

Problém se týká prakticky jediné trasy: Praha – Ostrava, kde bojují o zákazníky tři dopravci, nejčastěji se se stížnostmi ozývaly RegioJet a České dráhy. Obě společnosti měly pocit, že jejich vlak měl jet dříve, nebo že je druhý zbytečně zdržoval. Za ideálních okolností v případě dodržování jízdního řádu by nemuseli dispečeři něco takového řešit, jenže poslední rok přinesl na trase velké množství výluk a tím pádem i zpoždění.

Soukromníci pro České dráhy neexistují, vymazaly je z jízdního řádu

Dosavadní systém tak vedl k tomu, že když se například v Olomouci ve směru do Prahy setkaly zpožděný RegioJet a pendolino jedoucí načas, jel první RegioJet. A to i přesto, že pendolino může jet rychleji. RegioJet ale jel ze Slovenska, a tím pádem z něj byl mezinárodní vlak, který měl automaticky přednost.

Stížnosti na postup dispečerů se objevovaly od obou dopravců, někdy paradoxně i kvůli stejnému vlaku v jeden den.

Podle nového pravidla má přednost vlak, který má vyšší rychlost, bez ohledu na výši zpoždění. Klíčová také bude aktuální sestava vlaku, nikoliv ta uvedená v jízdním řádu. Dopravci totiž často do jízdních řádů uvádějí menší počet vozů či rychlejší lokomotivy a pak jízdní řád nestíhají.

„Spustili jsme nový Informační systém operativního řízení, který přináší všechny informace o vlaku na jednom místě - zaměstnanci pak mohou reagovat na skutečné řazení vlaků a nemusí nic hledat,“ dodal Hendrych. Podle něj nebude rozhodovat jen například typ lokomotivy, ale i počet vozů.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Rychlejší než vrtulník a tichý jako roj včel. Firma zkouší létající taxi

Investice do startupu na letecké taxi Joby Aviation dosáhly hranice 100 milionů...

Další společnost se pustila do vývoje létajícího taxi. Startup Joby Aviation předvedl nový prototyp i vlivné sponzory,...

Už nejezdíme pozdě, říká šéf zelených autobusů Flixbus

Šéf českého a slovenského Flixbusu chce ze značky udělat číslo jedna na...

Zelené autobusy německé společnosti Flixbus vstoupily na český trh loni v létě, předtím se s nimi mohli čeští zákazníci...

Od dubna nohu z plynu. Na řidiče budou na D1 čekat tři měřené úseky

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Řidiči si na dálnici D1 budou opět muset dávat pozor na dodržování povolené rychlosti na opravovaných úsecích....

Najdete na iDNES.cz