Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec sporů, který vlak pojede první. Odteď už rychlejší

  5:12aktualizováno  5:12
Neustálé spory dopravců na trati mezi Prahou a Ostravou o to, kdo má jet první, by měly být definitivně u konce. Správa železniční dopravní cesty dala dispečerů a výpravčím nová jasná pravidla, podle kterých se mají rozhodovat, koho na frekventovanou trasu pošlou jako první a koho mohou pozdržet. Rozhodovat bude rychlost.

Stížnosti na postup dispečerů se objevovaly od obou dopravců, někdy paradoxně i kvůli stejnému vlaku v jeden den. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

„Dosud jsme více zohledňovali mezistátní vlaky a zpoždění, což vedlo ke konflitům kvůli skutečné rychlosti vlaků,“ vysvětlil Josef Hendrych, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro řízení provozu.

Problém se týká prakticky jediné trasy: Praha – Ostrava, kde bojují o zákazníky tři dopravci, nejčastěji se se stížnostmi ozývaly RegioJet a České dráhy. Obě společnosti měly pocit, že jejich vlak měl jet dříve, nebo že je druhý zbytečně zdržoval. Za ideálních okolností v případě dodržování jízdního řádu by nemuseli dispečeři něco takového řešit, jenže poslední rok přinesl na trase velké množství výluk a tím pádem i zpoždění.

Soukromníci pro České dráhy neexistují, vymazaly je z jízdního řádu

Dosavadní systém tak vedl k tomu, že když se například v Olomouci ve směru do Prahy setkaly zpožděný RegioJet a pendolino jedoucí načas, jel první RegioJet. A to i přesto, že pendolino může jet rychleji. RegioJet ale jel ze Slovenska, a tím pádem z něj byl mezinárodní vlak, který měl automaticky přednost.

Stížnosti na postup dispečerů se objevovaly od obou dopravců, někdy paradoxně i kvůli stejnému vlaku v jeden den.

Podle nového pravidla má přednost vlak, který má vyšší rychlost, bez ohledu na výši zpoždění. Klíčová také bude aktuální sestava vlaku, nikoliv ta uvedená v jízdním řádu. Dopravci totiž často do jízdních řádů uvádějí menší počet vozů či rychlejší lokomotivy a pak jízdní řád nestíhají.

„Spustili jsme nový Informační systém operativního řízení, který přináší všechny informace o vlaku na jednom místě - zaměstnanci pak mohou reagovat na skutečné řazení vlaků a nemusí nic hledat,“ dodal Hendrych. Podle něj nebude rozhodovat jen například typ lokomotivy, ale i počet vozů.

Autor:



Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Tvrdík lže, místo peněz dává předběžná opatření, vzkázal Tkáč z J&T

Generální ředitel finanční skupiny J&T Patrik Tkáč

Spolumajitel J&T banky Patrik Tkáč veřejně uvedl, že někdejší člen představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík „klame.“...

Místo peněz rum? Američané si utahují z Česka kvůli splátce komunistického dluhu

Kubánský rum Ron.

Američtí filmaři si vystřelili z České republiky ohledně vyjednávání ministerstva financí o možném splácení kubánského...

Další z rubriky

Třetina dokumentů k mýtnému tendru byla podle podle ÚOHS pozměněná

(Ilustrační snímek)

Když před dvěma týdny zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tendr na správu mýtného systému, reagovalo...

Ceny benzinu a nafty vystřelily za týden o 60 haléřů. A bude hůř

(Ilustrační snímek)

Pohonné hmoty na čerpacích stanicích v Česku v posledním týdnu opět výrazně zdražily. V průměru o 60 haléřů na litr. V...

Dohodnuto: tunel přes Krušné hory do Drážďan postaví Němci

Stavba Gotthardského železničního tunelu.

Budoucí železniční tunel přes Krušné hory pro vysokorychlostní trať Praha - Drážďany bude projektovat Deutsche Bahn....

Najdete na iDNES.cz