Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec šrotovného ubere automobilkám zákazníky. Projeví se to na konci roku

  3:06aktualizováno  3:06
Zbytek letošního roku bude v mladoboleslavské Škodě Auto jako na houpačce. Šest týdnů se nikdo ani nezastaví, protože výroba pojede naplno, a v motorárně dokonce chystají mimořádné směny. S nástupem zimy však honička skončí a zejména agenturní zaměstnanci musí počítat s tím, že pro ně nebude dostatek práce.
Podle mluvčího automobilky může firma jet naplno dva měsíce. Ilustrační foto

Podle mluvčího automobilky může firma jet naplno dva měsíce. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Firma totiž předpokládá, že poptávka hlavně po malých modelech s koncem německého šrotovného půjde dolů. S mírným propadem výroby počítají i v kolínské TPCA a v nošovické továrně Hyundai.

Podle šéfa škodováckých odborů Jaroslava Povšíka čeká firmu velký pokles odbytu hlavně příští rok. "Už v prosinci se asi odstávkám nevyhneme," připustil.

Mluvčí automobilky Jaroslav Černý tvrdí, že firma může jet naplno dokonce dva měsíce, po které bude ještě dodávat objednaná auta z poslední vlny šrotovného. "Na naplnění objednávky máme čtyři až šest týdnů, dodáváme objednané vozy, na sklad nevyrábíme," ujistil Černý.

Až budou mít na konci roku všichni němečtí zájemci svoji škodovku, nevyhne se zřejmě Škodě Auto propouštění. První půjdou pryč právě lidé z agentur. Na konci roku 2008 jich ve firmě zůstalo 600, nyní jich jsou tři tisíce. Zatím jim podnik prodloužil smlouvu o další měsíc – do konce září.

Z kmenových zaměstnanců by mohlo být omezením výroby ohroženo asi pět set lidí. "To jsou místa, která je možné pokrýt v rámci fluktuace a přirozených odchodů," míní Povšík.

Podle něj se však dá čekat, že dojde například k omezení některých směn. Automobilka také musí vyřešit produkci ve Vrchlabí, kde se vyrábí ještě staré Octavie Tour, po nichž už prudce klesá poptávka. Podle informací MF DNES hrozí snížení počtu směn i v závodě v Kvasinách.

Německé šrotovné hnalo výrobu i v dalších dvou českých továrnách na automobily. V obou ale svorně tvrdí, že kvůli poklesu odbytu na pracovní místa nesáhnou. "Náš výrobní plán stále počítá s výrobou na maximální kapacitě. Letos by to mělo být 325 tisíc vozů," plánuje mluvčí kolínské TPCA Radek Kvaňa.

Firma podle něj stále jede na maximální kapacitu a v současnosti nestačí plnit objednávky. Pokud se poptávka po malých peugeotech, citroënech a toyotách zmenší, tak továrna ani nemusí snižovat výrobu.

"Dokonce se rozšiřuje linka. My jsme měli strach, aby nás spíš šrotovné neohrozilo kvůli tomu, že nebudeme schopni dodávat včas," upřesnila šéfka odborové organizace kolínské továrny Klára Bačová.

Dodavatelé: zima je nejasná

Ani v nošovické továrně Hyundai nepředpokládají, že se s koncem šrotovného zásadně sníží počet zájemců o nová auta. "Šrotovné bylo přemosťujícím prvkem přes nejvíc turbulentní období, v zásadě se nás jeho konec nedotýká, prodeje rostou ve všech regionech," řekl mluvčí továrny Petr Vaněk.

Dodavatelé součástek však optimismus automobilek krotí. "Máme zprávy od zákazníků, že nemají konec roku jasný, slibují zakázky do října, listopadu, pak může nastat pokles," připustil ředitel mohelnické Hella Autotechnik Oldřich Svoboda.

Firma vyrábí světla na auta, mimo jiné i na škodovky. Zatím podle Svobody na krizi nedoplatila. "Před jejím vypuknutím byl problém sehnat kvalitní zaměstnance, takže jsme zaměstnávali i ty, s nimiž jsme nebyli spokojeni. Krize nám dala příležitost se jich zbavit," popsal.

Naopak jiné firmy počítají s tím, že zaměstnance, které na začátku roku vyhodily a potom zase horečně sháněly, budou muset propustit znovu. "Do Škodovky jde čtyřicet procent veškeré naší produkce, takže jestliže ona sníží výrobu, i nás čeká redukce pracovních míst," připustil Jan Stehlík, vedoucí výroby společnosti Unispo, která mladoboleslavské automobilce dodává interiérové díly.

 Škoda na Západě  
 září 08  28 405  (+ 4,6%)
 říjen 08  21 835  (- 16,6 %)
 listopad 08  18 755  (- 28,7 %)
 prosinec 08  20 227  (- 9,6 %)
 leden 09  17 701  (- 33,7 %)
 začíná se zavádět šrotovné    
 únor 09  25 417  (+ 4,7 %)
 březen 09  42 195  (+ 24,4 %)
 duben 09  35 660  (+ 13,5 %)
 květen 09  32 669  (+ 7,1 %)
 červen 09  36 894  (+ 15,8 %)
 Pozn.: Prodeje vozů Škoda v EU15 + EFTA.  
 V závorce meziroční srovnání. Pramen: ACEA  

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.