Konec tabákové reklamy odvrátí jedině Klaus

  • 128
Přísné omezení propagace tabáku už klepe na dveře vydavatelů tisku i sportovních klubů. Senát se nedokázal shodnout na žádné připomínce, se kterou by kontroverzní předlohu vrátil poslancům. Novela se tak považuje za schválenou a čeká už jen na podpis prezidenta Václava Klause.

Očekávalo se, že senátoři budou chtít ze zákona vyškrtnout pasáž, která umožňuje sponzorování motoristických soutěží tabákovými firmami do konce roku 2006.

Na žádných pozměňovacích návrzích se ale nakonec neshodli. Na projednání novely měli třicet dní od jejího doručení 11. března. Nedá se očekávat, že by se k zákonu do uplynutí lhůty ještě vrátili.

Norma proto poputuje ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou na stůl prezidenta Václava Klause. Pokud ji podepíše, vstoupí v platnost 1. července 2004.

Zákaz tabákové reklamy napopáté prošel
Už pátý návrh zákona, který omezuje propagaci tabákových výrobků na specializované prodejny a odborný tisk, prošel Poslaneckou sněmovnou na konci února.

Tabákovou reklamu vylučuje také ze sponzoringu, s výjimkou motoristických akcí. Výrobci cigaret investují ročně do reklamy přes osm set milionů korun.

Pozměňovací návrh, který umožňuje "sponzorování motoristických soutěží a sponzorskou komunikaci v místě konání", schválili poslanci na poslední chvíli. Toto ustanovení pozbyde účinnosti 1. ledna 2007.

Lidovecký poslanec Josef Janeček, který se opakovaně pokoušel o prosazení úplného zákazu reklamy, tak utrpěl dílčí porážku.

Novela byla v posledních letech ve sněmovně celkem pětkrát, naposledy ji loni vrátil Senát. Proti se dlouhodobě stavěli především poslanci ODS, kteří zákaz považují za nepřípustné omezování trhu.

Zmizí billboardy, zvětší se varování
Z veřejných prostranství zmizí billboardy. Výrobci také budou muset zapomenout na rozdávání propagačních balení cigaret nebo tabáku i reklamy, které se sice přímo nezmiňují o tabákovém výrobku, ale využívají ochrannou zámku nebo jiný charakteristický rys.

Větší než dosud bude také varování ministerstva zdravotnictví na krabičkách.

Tabákové koncerny zveřejnily už několik studií, ve kterých se brání přímé spojitosti mezi reklamou a vyšším počtem kuřáků a výskytem nemocí z kouření.

Nedávno také začaly lobbovat tvrzením, že stát má z jejich daní a cel vyšší příjmy, než kolik vynaloží na léčbu nemocných kuřáků.

Reklama pouze pro profesionály
Zákon připustí reklamu pouze mezi profesionálními obchodníky, ve specializovaných prodejnách nebo odděleních prodejen a odborném tisku.

Zmizet tak musí z běžných časopisů, především těch, které čtou lidé mladší 18 let. Na nezletilé se nemůže soustředit ani propagace tam, kde je povolena.

Bude také zakázáno nabádat ke kouření slovy nebo zobrazením scén s otevřenými krabičkami cigaret nebo kouřícími lidmi.