Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kdo získá železniční jackpot? Na verdikt čekají soukromníci pět let

  16:01aktualizováno  16:01
Antimonopolní úřad není již déle než pět let schopen rozhodnout, zda bylo zlevnění Českých drah po nástupu konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou protizákonné. Jde přitom o klíčový verdikt, na jehož konci může být pro soukromé dopravce tučná finanční injekce v řádech stovek milionů korun.

Velké zdržení způsobilo sepisování posudku, který měl ÚOHS říct, zda se ČD dostaly pod náklady s cenou nebo ne. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Konec vleklého sporu je stále v nedohlednu a živí aktuálně hlavně právníky. „Termín vydání rozhodnutí není určen,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Švanda. I to je posun: ještě loni úřad tvrdil, že do konce loňského roku rozhodne.

Velké zdržení způsobilo sepisování posudku, který měl ÚOHS říct, zda se České dráhy (ČD) dostaly s cenou pod náklady. Kvůli pomalému postupu už RegioJet zažaloval ÚOHS, ale neuspěl. Zdržení vysvětluje úřad tím, že celý spis byl právě u soudu. „Posudek už je hotový,“ dodal mluvčí Švanda.

České dráhy odmítají, že by šly s cenou pod náklady. A právě onen zmíněný posudek měl rozebrat účetnictví Českých drah na lince z Prahy do Ostravy. Na ÚOHS bude především záležet, zda bude posuzovat celý přepravní trh mezi Ostravou a Prahou včetně autobusů a aut, nebo jen železnici. Svou roli může hrát i to, že se oba soukromí dopravci žalující ČD dostali do zisku.

Fotogalerie

Regiojet se s Českými drahami soudí o 717 milionů korun jako náhradu za ztrátu na tržbách z důvodu nutnosti reagovat na podnákladové ceny ČD v období do roku 2014. Leo Express vymáhá 414 milionů korun.

„Nejčernější scénář schválený bankou byl, že ceny Českých drah klesnou o třicet procent. A ony klesly o dvaašedesát procent. V bance nechápali, že by mohly o tolik zlevnit, když jezdily do té doby ve ztrátě a byli vysmátí z toho, že náš model vychází i s takovým poklesem cen. Proto se s Českými drahami dnes soudíme o náhradu škody,“ řekl v rozhovoru pro iDnes.cz majitel Leo Express Leoš Novotný.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Rasistické! Zákazníkům H&M vadí „opice v džungli“ na mikině tmavého chlapce

Rasistická reklama společnosti H&M.

Společnost H&M se omluvila za obrázek, kde má na sobě dítě tmavé pleti mikinu s nápisem „Nejvíc cool opice v džungli“....



Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Rodí se úplně nová pojišťovna. Partners nabídnou rizikové pojistky

Logo.

V Česku vznikne na začátku příštího roku nová pojišťovna. Stojí za ní finanční skupina Partners, která se nyní zabývá...

Cukrový strašák obchází Evropu. S nadváhou mají zatočit lehké coly

cukr

Coca-Cola a Pepsi Cola svorně rozjely taktiku na větší podporu bezkalorických nápojů. Výrobci colových nápojů jsou...

Česko má desítky problémových projektů, které Unie nezaplatí

Termální lázně v Chrastavě

Česko má za období 2007 až 2013 nárok na 697 miliard korun z Bruselu. Zároveň za toto období do unijního rozpočtu...

Najdete na iDNES.cz