Výpadek konkurence může na některých linkách přinést zdražení letenek. Ilustrační foto

Výpadek konkurence může na některých linkách přinést zdražení letenek. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Konec výletů za pár eur, na pádu SkyEurope vydělá konkurence

  • 33
Konec SkyEurope zřejmě potěšil jejich konkurenty, kteří dokonce mohou na pádu aerolinek vydělat. Krach společnosti je ale horší zprávou pro cestující, nabídky extrémně levných letenek pravděpodobně zmizí.

Ve chvíli, kdy vedení SkyEurope usilovně řešilo, zda už má firmu položit, nebo ne, mohli šéfové ostatních dopravců otvírat šampaňské. Pád druhého největšího dopravce v Praze je dobrou zprávou především pro krizí zmítané aerolinky. "Vydělají na tom jejich největší konkurenti, kteří létali na stejných trasách," vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Mnohem horší zprávou je konec SkyEurope pro cestující. Výpadek silného konkurenta může ostatní dopravce přimět ke zdražení některých tras. Názor na to, zda se tak stane, je mezi prodejci různý.

V jednom se ale shodují: zmizí velmi časté nabídky na extrémně levné letenky po Evropě, například za devět eur. "Množství takových tarifů ubude. Pokud by je v takových počtech některé firmy dál nabízely, bylo by to varující," říká obchodní ředitel prodejce letenek Asiana Josef Trejbal.

SkyEurope totiž běžně nabízely letenky, které nepokryly ani letištní poplatky. Podobné akce dělá například i Ryanair, ale počet takto levných sedaček v každém letu je většinou striktně omezený. Ryanair jako jedna z mála aerolinek na světě dokáže i s nabídkou takových cen vydělávat.

Loterie každému nevyšla

SkyEurope nutila k cenovému podbízení především snaha získat za každou cenu peníze do prázdné kasy. A lidé na nabídku levných letů navzdory špatným zprávám o hospodaření slyšeli. Poslední akce s letenkami za devět eur běžela ještě v pondělí večer - pár hodin před vyhlášením krachu.

Někomu loterie vyšla a odletěl k moři uprostřed sezony za necelou tisícikorunu. Ti méně šťastní musí pro návrat zpět shánět jiného dopravce za mnohem vyšší ceny.

Více za cestování s největší pravděpodobností zaplatí i lidé, kteří letenky SkyEurope využít nestihli. "Zvláště na linkách, kde firma hodně bojovala s konkurencí, může dojít ke zdražení," předpovídá Radim Jančura, šéf dalšího velkého prodejce Student Agency.

Krach může pomoci ČSA

Část konkurence už na krach SkyEurope zareagovala. Wizz Air včera narychlo svolal do Prahy tiskovou konferenci, nakonec ale oznámil jen přidání letů na pěti linkách.

Další expanze bude až v červnu příštího roku, kdy by měla firma umístit do Prahy třetí letadlo. "Pokud bude poptávka větší, můžeme letadlo do Prahy přesunout dříve," uvedl šéf Wizz Airu Jószef Váradi. Ryanair i easyJet zatím žádné další plány ohledně linek z Prahy nemají.

Podle Roberta Dvornického ze společnosti Condor však není na trhu příliš mnoho prostoru k tomu, aby mohly aerolinky zdražovat. "Konkurence je stále velká a aerolinky si to nemůžou dovolit. Teď je to velká příležitost pro České aerolinie, aby do letadel dostaly více lidí," řekl Dvornický.

Otázkou je, jakým způsobem český dopravce této šance využije. Už na začátku léta, kdy problémy SkyEurope propukly naplno, ČSA výrazně omezily dostupnost některých nejlevnějších letenek na linkách, kde jim slovenský low cost přebíral i dobře platící firemní zákazníky.

Špatná zpráva pro letiště

Konec SkyEurope je nepříznivou zprávou i pro pražské letiště. Aerolinky v nejlepších časech přepravily desetinu všech pasažérů na Ruzyni, jejich podíl později klesl k pěti procentům. Letiště Praha nyní podle své mluvčí Evy Krejčí jedná s dalšími dopravci o tom, že by některé spoje po SkyEurope převzali, podobně jako to chystá Wizz Air.

Výpadek SkyEurope by podle analytika Moravanského neměl ovlivnit cenu státního Letiště Praha při případné privatizaci. "Výpadek jednoho zákazníka asi teď nehraje roli," míní Moravanský.

Smutnit však mohou restauratéři na letišti: v Praze skončil nejčastěji zpožďovaný dopravce, jehož zákazníci nedobrovolně na Ruzyni utráceli při čekání na spoj peníze za jídlo.

Svým způsobem je to úleva

Bez práce je od včerejška také zhruba pět set zaměstnanců. Ti firmu podrželi v posledních týdnech, i když jim aerolinky dluží v případě kapitánů letadel i miliony korun.

"Všichni jsme to tak nějak čekali, svým způsobem je to i úleva. Najít práci ale bude hodně velký problém," říká pilot René Fajkus.

"Plnou mzdu jsme nedostali hodně dlouho, vždy tak po čtvrtinách a třetinách," dodal Fajkus. Spousta zaměstnanců proto už firmu opustila.

Peníze nazbyt nemají ani ostatní dopravci. Například České aerolinie mají v plánu propuštění více než osmi stovek zaměstnanců.

,