Konečné rozhodnutí o reklamaci je na prodejci

Luděk Fík z Kojetína si koupil značkový radiomagnetofon.
Luděk Fík z Kojetína si koupil značkový radiomagnetofon. Protože přístroj začal být asi po měsíci používání při přehrávání kazet velmi hlučný, zákazník vadu úspěšně reklamoval. Po třech týdnech provozu se vada objevila znovu a v prodejně ji po reklamaci opět opravili. Hlučnost se však i po druhé opravě začala projevovat. Sice v menší intenzitě, nicméně rušila kvalitní poslech. Tentokrát však v prodejně radiomagnetofon převzali s tím, že jej musí posoudit servisní opravna. Ta dospěla k závěru, že reklamace není oprávněná, a technici ji tudíž neuznali. Luděk Fík by chtěl vědět, zda je v případě výskytu třetí stejné závady nutné, aby přístroj posoudila servisní opravna.

Podle zákona o ochraně spotřebitele rozhoduje o reklamaci vždy prodávající nebo jím pověřený pracovník. V případě, že prodejce vzhledem k nedostatku odbornosti není schopen vadu posoudit sám, může zadat posouzení například znalci nebo servisní opravně. Konečné rozhodnutí je však vždy na něm. Také v případě soudního sporu by musel spotřebitel žalovat prodejce, a nikoli záruční servis či znalce.

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, § 19 odst. 3:

Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby, potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.