Francouzi si díky skandálu vzpomněli na lahůdku, konina mizí z obchodů

  17:51aktualizováno  17:51
Skandál s koňským masem oživil zájem Francouzů o tradiční lahůdku, na kterou už málem zapomněli. Podle sdružení francouzských koňských řezníků se prodej jejich produkce zvýšil až o 15 procent. Francouzi na rozdíl od Anglosasů koňské maso běžně jedí a některé jeho části považují za vybranou lahůdku.

Je libo pěkný řízek z koniny? Pohled do koňského řeznictví v Marseille | foto: Reuters

Poptávka po koňském mase ve Francii v posledních letech kvůli nezájmu mladších generací klesala. Neustálé zprávy o podvodech s koňským masem však vzbudily zvědavost a Francouzi se rozpomněli na svou upadající zálibu.

"Je to pravda, prodej se zvedl. Minulý týden jsme pracovali o něco víc, protože naši zákazníci nyní o konině mluví otevřeněji," řekl Reuters šéf sdružení Interbev Equins Eric Vigoureux.

Revoluční tradice

Záliba Francouzů v koňském mase má údajně počátek v dobách Velké francouzské revoluce, kdy revolucionáři a nižší vrstvy pojídali koně svržených aristokratů. V 60. letech 19. století začala v zemi vznikat specializovaná koňská řeznictví. Na britských ostrovech, kde nynější skandál vypukl a spotřebiteli silně otřásl, je naopak kůň považován za stejného přítele člověka jako pes a pojídání jeho masa je tam tabuizované.

"Díky skandálu o tom v kancelářích a na pracovištích každý mluví, takže ti, kdo koňské maso kupují, se za to nijak nestydí a doporučují své řezníky dalším," dodal. Uvedl, že podle zpráv, které má od řezníků po celé Francii, se prodej koniny zvýšil od propuknutí skandálu o 10 až 15 procent.

Skandál se zaměňováním levnějšího koňského masa za hovězí vypukl v polovině ledna v Británii a v Irsku. Podobné případy se pak objevily také ve Francii, Rakousku, Norsku, Dánsku, Nizozemsku, Německu, Švýcarsku, Švédsku a Finsku a lasagne s nedeklarovaným obsahem koňského masa se dostaly i do České republiky.

Šéfkuchař restaurantu Le Taxi Jeune v historické pařížské čtvrti Marais, kde se servírují delikatesy z koňského masa, si zvýšeného zájmu o koninu rovněž všiml. "Zavolejte mi ale za tři měsíce, to uvidíme, jestli to ještě platí," řekl šéf restaurace Otis Lebert.

Autoři: ,


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Další z rubriky

Čína zpomaluje, vykázala nejnižší hospodářský růst od počátku krize

Ilustrační snímek

Růst čínské ekonomiky ve třetím čtvrtletí tohoto roku zpomalil na 6,5 procenta v porovnání s 6,7 procenta v předchozím...

Na cizí svatbu jako do divadla. Indové prodávají turistům vstupenky

Tradiční hinduistická svatba

Klasická pozvánka na svatbu není vždy podmínkou. Stačí si koupit vstupné. Alespoň v Indii, kde některé páry nabízejí...

Philip Morris vyzývá lidi, aby přestali kouřit. Pokrytci, reagují odpůrci

Reklama tabákové společnosti Philip Morris, která vyzývá lidi, aby nekouřili.

Společnost Philip Morris, která je jedním z největších světových výrobců cigaret, spustila v Británii kampaň Hold my...



Najdete na iDNES.cz