"Všichni výrobci v posledním roce a půl zavedli novou značku levnějších cigaret, my například loni Paramount a Rockets," říká Richard Vavřík z firmy Reemtsma, známé zejména značkami Mars, Davidoff a West.
I zatím poslední vlna zdražení přinese na pulty trafik nové značky či nebývalé variace těch známých. Podle informací celníků, kterým už výrobci a dovozci cigaret nahlásili, jak ceny zvýší v příštích dnech kvůli vyšší spotřební dani, bude nejlevnější krabička na trhu za necelých 31 korun.
Balíček dosud neznámé značky Claridge bude mít však o jednu cigaretu méně, než je běžných dvacet.
Výrobci se bojí pašeráků
Jediný, kdo do závodu levných značek nemusí přicházet s tolika novinkami, je kutnohorský Philip Morris. Ten zdědil oblíbené značky po někdejším státním tabákovém monopolu a je zastoupen ve všech cenových kategoriích.
"My zatím potřebu přinést nové značky na trh nemáme. Ale samozřejmě jej sledujeme a uvidíme, co se bude dít dál," říká šéf kutnohorské firmy Ian Fergusson. Volba laciných značek však není jedinou cestou, jak se kuřáci mohou alespoň zčásti vyhnout neustálému zdražování.
To skončí až v roce 2008, dokdy Česko musí srovnat ceny s Evropskou unií. Při nynějším zdražení sáhli výrobci i na svoje zisky. Zatímco spotřební daň vzrostla o tolik, že by to krabičku cigaret prodražilo o pět až sedm korun, drtivá většina značek v obchodech bude dražší o čtyři koruny.
Právě ceny těch levných, v nichž konkurence přituhuje, jdou nahoru nejpomaleji. Například jedny z nejlevnějších cigaret, Mars a Start, se budou prodávat za 34 korun, tedy jen o 2,50 víc, než stojí dnes.
Výrobci přiznávají, že k menšímu zdražení je přiměla i situace na sousedním Slovensku. Nechtějí českého zákazníka vystrašit. "Na Slovensku po dvojím výrazném zdražení klesl prodej zdaněných cigaret o třetinu. Lidé namísto toho kupují pašované cigarety z Východu," říká Jiří Oberfalzer z firmy British American Tobbaco.
Evropští výrobci číhají na novou příležitost
Levnější cigarety by českým kuřákům měli přinést i výrobci z Evropy. Po vstupu do unie padne dovozní pětapadesátiprocentní clo, a to je příležitost pro ty firmy, které v tuzemsku nevyrábějí.
"Po prvním květnu přijdou nové, laciné evropské značky. Čekám, že toho využijí Řekové a Portugalci," předpokládá Vavřík. V Evropě je navíc obvyklé, že svoje laciné značky kuřiva nabízejí také hypermarkety. To zatím v Česku chybí. V Německu má své cigarety například Lidl, který loni přišel do Čech.