Společnost IKEA plánuje postavit na Černém Mostě parkovací dům pro zhruba dvě stovky aut.

Společnost IKEA plánuje postavit na Černém Mostě parkovací dům pro zhruba dvě stovky aut. | foto: Michal Šula, MAFRA

Konkurence mezi nábytkáři roste, IKEA zlevňuje

  • 39
Velké tuzemské nábytkářské řetězce pocítily loni na svých tržbách krizi. Lidé totiž v těžší době nákupy nábytku odkládali, a tak společnostem IKEA, Sconto, Kika i Asko klesl obrat. Navzdory poklesu však řetězce plánují další expanzi a investice do prodejen. Pro zákazníky by to mohlo znamenat další snížení cen.

Poslední účetní závěrky, které čtveřice velkých prodejců zveřejnila, ukazují pokles tržeb. Dolů šla rovněž výroba a dovoz. Taková situace, zdá se, vyhovuje řetězci Sconto. Otevření v pořadí sedmé prodejny v Českých Budějovicích doprovázel nebývale vysoký zájem zákazníků, a to i přesto, že firma nenabídla žádné zvláštní slevy.

Sconto patří pod německý řetězec Höffner. Podle odborného časopisu Euwid hodlá řetězec i přes propady tržeb pokračovat v expanzi na východ a v budoucnu pokrýt území celé České republiky. V plánu je třeba prodejna u Hradce Králové.

Stavbu dvou nových center plánovala i IKEA, kvůli problémům s výkupem pozemků a dopravním napojením však z projektů sešlo. Investuje proto aspoň do modernizace a rozšíření prodejen. Na podzim by mělo být dokončeno rozšíření pražské prodejny na Černém Mostě.

Přestavba zatím probíhá za provozu a po dokončení tam chce IKEA testovat nový koncept prodeje s rozšířenou nabídkou interiérových doplňků. "Chceme se také orientovat na malé firmy. Budeme mít také největší restauraci v republice s kapacitou 600 míst," vypočítává šéf centra Ondřej Kraus plánované novinky.

IKEA investovala také do přestavby prodejen v Brně a v Ostravě. "Nyní se chceme zaměřit na Prahu," uvedl Per Ola Jönnerheim, zástupce generálního ředitele IKEA pro Českou republiku.

Podle Jönnerheima IKEA i přesto, že nevyšel projekt s výstavbu obchodního centra v Libišanech na Pardubicku, region východních Čech neopouští a stále se tam rozhlíží po nové lokalitě.

Zákazníci šetří, IKEA zlevnila nábytek

Na sílící konkurenci mohou vydělat zákazníci. Ti v obavě před krizí stále šetří, a větší počet prodejen se tak musí dělit o menší část peněz, která z celkových útrat spadne na trh s nábytkem.

"Do cen jsme investovali dvě procenta. To znamená, že jsme všechny produkty o dvě procenta zlevnili. V praxi to je samozřejmě jinak, něco jsme zlevnili o deset dvacet procent, něco jsme zase zdražili," popisuje ceny v novém katalogu IKEA Anna Horelová, zástupkyně ředitele prodejny na Černém Mostě v Praze.

Podle ní prodejcům nábytku nejsou konkurencí jen další obchodníci z oboru, ale prakticky všichni prodejci spotřebního zboží.

Velké plány v Česku má také hlavní světový konkurent IKEA, rakouský řetězec XXXLutz. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího firmy Thomase Saligera je cílem firmy mít v Česku nejméně pět prodejen. Zatím existuje pouze centrum v Praze-Stodůlkách, pod XXXLutz patří také sedm prodejen diskontního řetězce Möbelix.

Řetězec Kika zastavil růst

Další z rakouských prodejců, Kika, naopak svou expanzi v Česku prozatím zabrzdil.

"V průběhu příštího roku chceme otevřít několik obchodů na Slovensku a v Chorvatsku. V České republice už máme sedm obchodů, a proto se nyní chceme koncentrovat na jiné trhy," vysvětluje mluvčí firmy Angelika Elgertová. V dlouhodobém výhledu však Kika s dalším rozvojem počítá.

Zatím není jasné, jaký bude osud jedenácti prodejen řetězce Asko-Nábytek. Ten se podle některých českých médií dostal do vážných finančních problémů a jeho majitel, německý Turek Necdet Bozkurt, prodal celý řetězec německé společnosti Porta Möbel. Ta provozuje na západ od českých hranic více než stovku obchodů pod různými názvy. Konkrétní plány s pobočkami v Česku firma zatím nezveřejnila.