Jednoduše řečeno: i když teď žluté autobusy pravidelně jezdí mezi třemi největšími městy kraje, přepravovat cestující pouze mezi nimi nemohou. Karlovarský kraj si tak chrání před konkurenty linky, které dotuje ze svého rozpočtu. A cestující jsou zmateni.
Žluté autobusy jezdí nově z Prahy do Chebu a zpět osmkrát denně. Navíc levněji. U společnosti Autobusy Karlovy Vary zaplatí lidé za obyčejné jízdné 200 korun, u Student Agency o desetikorunu méně.
PřehledPorovnání cen spojů do Prahy České dráhy Cheb - Plzeň - Praha 285 Kč Cheb - Karlovy Vary - Praha 372 Kč Cheb - Praha (Pendolino) 355 Kč Jezdí pouze v sobotu Sokolov - Praha 335 Kč Karlovy Vary - Praha 306 Kč Autobusy Karlovy Vary Cheb - Karlovy Vary - Praha 200 Kč Cheb - Plzeň - Praha 200 Kč Sokolov - K. Vary - Praha 170 Kč Karlovy Vary - Praha 145 Kč Student Agency Cheb - K. Vary - Praha 190 Kč Sokolov - Praha 165 Kč Karlovy Vary - Praha 155 Kč Zdroj: webové stránky dopravců |
"Rozhodli jsme se vyslyšet poptávku cestujících po kvalitním autobusovém spojení do Chebu a Sokolova, přestože nás Karlovarský kraj při udělování licence omezil v tom smyslu, že část spojů nemůže zajišťovat vnitrokrajskou dopravu," vysvětlil mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Kraj toto své rozhodnutí podle Ondrůje zdůvodnil tím, že chce především regionální vlakové spoje chránit před konkurencí.
"Považujeme to za omezení volné soutěže na přepravním trhu a budeme to rozporovat a řešit v rámci zákonných prostředků," zdůraznil Aleš Ondrůj.
Lidé se tak zatím budou muset smířit s tím, že si například v Chebu mohou koupit jízdenku do Prahy, ale do Karlových Varů ne.
A co na to říká krajský náměstek hejtmana pro dopravu Petr Navrátil? "Neřeší to Karlovarský kraj, ale dopravní odbor na magistrátu v Praze, kde spoj začíná, " reagoval na dotaz.
Karlovarský kraj k žádosti o licenci podle Navrátila pouze zaslal vyjádření, které nejde přes samosprávu, ale přes krajský odbor dopravy.
"A ten chrání linky, které jsou dotované," konstatoval Navrátil. Podle jeho slov jde o to, aby nedocházelo k takzvanému vykrádání dotovaných linek a tím k prohloubení ztráty.
"Vyhodnotili jsme, kde všude jezdí linky, které plní funkci veřejné dopravy, a na základě toho jsme poslali vyjádření. Takže soukromí dopravci mohou jezdit jen v těch podmínkách, které chrání dotované linky," připustil náměstek.
"Pro Karlovarský kraj to znamená, že dopravce, který vydělává hlavně na lince z Prahy, přetáhne cestující za menší peníze i na linkách v Karlovarském kraji. Znamenalo by to, že by Karlovarský kraj na dopravu musel doplácet víc," argumentoval Navrátil.
Připustil ovšem, že současný systém není pro soukromé dopravce příliš šťastný. "Připravujeme návrh změny zákona. Byl bych rád, aby se licence dražily. A aby peníze z dražby zůstávaly právě ve veřejné dopravě," nastínil možnou budoucnost Petr Navrátil.