Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konkurence na lokálkách? Kraje chtějí další monopol Českých drah

  12:45aktualizováno  12:45
Cestující na regionálních tratích dotovaných kraji budou až na malé výjimky dál jezdit vlaky Českých drah. Sociálnědemokratické vedení krajů zavrhlo soutěže na provozovatele dotovaných tratí a místo toho chce s Českými drahami uzavřít smlouvu na dalších deset let.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Podle hejtmana Pardubického kraje a šéfa Asociace krajů ČR Radka Martínka budou lokálky provozovat po dalších deset let České dráhy. "Jinou relevantní nabídku jsme nedostali, vždy šlo pouze o proklamace," uvedl Martínek.

To rozzlobilo soukromé dopravce. Podle společného prohlášení tří dopravců - Arriva, Student Agency a Veolia Transport - ale také žádný kraj o nabídku nežádal.

"Budeme vždy prosazovat transparentní výběrové řízení, a proto vyjádření pana Martínka považujeme za účelové a tendenční," řekl generální ředitel společnosti Arriva Holding Česká republika Ivan Procházka. Arriva na české koleje pronikne od příštího roku, kdy začne jezdit na trati mezi Libercem a německou Žitavou.

O desetileté smlouvě s Českými drahami vyjednává například Středočeský kraj, ten ji chce podepsat do měsíce. "Je to ekonomicky nejvýhodnější," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

Nejnověji vypsal výběrové řízení na provozování železniční dopravy také plzeňský region. Od prosince roku 2011 by se i tam mohl objevit soukromý dopravce. - více čtěte Plzeňský kraj chce konkurenci na dráze

ODS: kraje brzdí rozvoj železnice

ODS chce regionální železniční trh otevřít v příštích deseti letech v rozsahu až do 75 procent. Řekl to dnes bývalý ministr dopravy Petr Bendl, který zároveň kritizoval stávající přístup hejtmanů.

"Naprosto nechápeme, proč se kraje k výběru dopravce soutěží staví zády. Navíc ve chvíli, kdy existuje záruka desetiletého spolufinancování ze strany státu," sdělil Bendl. Kraje tím podle něho v podstatě zastavují další rozvoj železnice na regionální úrovni.

Hejtman Martínek tvrdí, že podle několika posudků soutěže na dráhy vypisovat nemusí. "Zástupci ministerstva nás ujistili, že ve svém dopise panu Martínkovi pouze interpretovali podmínky použití zákona o veřejných zakázkách, nekomentovali nutnost zachování transparentního a nediskriminačního procesu při výběru dopravce. To jsou dvě zcela rozdílné věci," upřesnil Jiří Schmidt, obchodní ředitel společnosti Student Agency.

Podle něj navíc kraje mohou mít problém při získávání evropských dotací na nákup nových vlaků. "Při použití dotací evropských fondů na nákup vozidel je povinnost prokázat transparentní výběr nejlepšího dopravce přímo zakotvena v podmínkách poskytnutí dotace. Nebude-li dodržena, je více než pravděpodobné, že Česká republika bude ze strany Evropské unie za nedodržení nastavených podmínek tvrdě sankcionována," dodal Schmidt.

Jeden z krajů - Liberecký - sice vypsal soutěž na část svých tratí, vše ale nakonec spěje k tomu, že také podepíše desetiletou smlouvu s Českými drahami.

"Pro dráhy to znamená tu jistotu, po které volaly. Umožní to radikální obnovu vozového parku, což ty jednoroční smlouvy neumožňovaly," uvedl generální ředitel drah Petr Žaluda. Podle něj firma díky tomu ušetří příští rok miliardu korun a bude moci lépe ručit za bankovní úvěry. Vozový park chce omladit až na 15 let, což by se prý mohlo podařit do sedmi až deseti let při investicích pět až osm miliard korun ročně.

Licitace o ceně byly každoročním koloritem jednání krajů s dráhami, dlouhodobými smlouvami mají skončit.

Autoři: ,


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Další z rubriky

Z loňského výběru mýta získají dopravci 213 milionů korun zpět

Ilustrační snímek

Český stát vrátí kamionovým dopravcům ze zaplaceného mýta téměř 213 milionů korun. Vratka poplatků za množstevní slevy...

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Najdete na iDNES.cz