Kraje, od kterých dostávají České dráhy většinu peněz, totiž značně kazí novému ministrovi plány. Ten při svém nástupu do funkce uvedl, že chce rychlou konkurenci na dráze.
Loni na podzim uzavřely kraje se státním dopravcem desetileté smlouvy, které zaručují Českým drahám velkou část jejich byznysu v řadě případů až do roku 2019.
Dráhy smlouvy získaly bez jakékoliv soutěže a těsně před termínem, po kterém už musely postupovat podle nového evropského předpisu. Případ je už u Evropské komise, kam poslala stížnost společnost Student Agency bojující dlouhodobě o provoz svých vlaků na českých železnicích.
Bárta zatím tají, jak chce hejtmany přesvědčit. "Bylo by netaktické říkat, jak chci s hejtmany jednat," řekl MF DNES Bárta. Chce využít toho, že podle něj si veřejnost otevření železnice a lepší nabídku cestování přeje. "Jestli chci něco na ministerstvu dopravy změnit, tak to je zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů. A v tomhle bude veřejné mínění stát na mé straně," dodal Bárta.
Dotace nemusí automaticky směřovat do ČD
V ruce jeden poměrně účinný nástroj má. Částku 2,6 miliardy korun, které ministerstvo ročně posílá krajům jako účelově vázanou dotaci na dorovnání ztrát z osobní železniční dopravy.
Peníze pak od krajů putují k ČD. "Nejde o peníze, na které mají automaticky nárok ČD, prostředky nejsou vázány na konkrétního dopravce," připouští ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy Ondřej Michalčík. Podle něj může jít ministerstvo příkladem, že samo začne soutěže vypisovat.
Pro kraje by to byla citelná rána. "Příspěvek od státu nám dělá zhruba čtyřicet procent nákladů na železniční dopravu," říká náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. "Pokud bychom o tento příspěvek přišli, byla by to velká destabilizace celého systému," míní Povšík. Kraje se dosud hájily tím, že jim žádní jiní dopravci nebyli schopni nabídnout konkrétní podmínky.
Všechny kraje nejsou "zaháčkované"
U většiny smluv s kraji ČD jistý byznys do roku 2019 nemají. Ve smlouvách bývá ustanovení, že kraje mohou na vybrané tratě vypisovat soutěže. Například Jihočeský kraj už oznámil, že s tímto krokem počítá.
Soukromým dopravcům by se líbilo, kdyby stát svůj příspěvek zohlednil podle toho, jak kraje k liberalizaci přistupují. "Příspěvek by se uvolňoval jen při jasném harmonogramu vypisování tendrů," navrhuje Jiří Schmidt z RegioJet.
Soutěž o vybrané tratě
I kdyby se rozhodl ministr Bárta pustit na českou železnici konkurenci už zítra, cestující změnu poznají nejdříve za dva a půl roku. Může za to evropské nařízení, podle kterého musí stát či kraje nejprve rok dopředu soutěž oznámit. Teprve příští prázdniny by pak mohlo ministerstvo soutěž vyhlásit. Další minimálně tři měsíce by soutěž trvala, pak dopravci potřebují nejméně rok na sehnání vozidel. "Reálné je, že by vysoutěžené vlaky jezdily od jízdního řádu začínajícího v prosinci 2012," říká Michalčík.
Ministerstvo už za předchozího šéfa resortu Gustava Slamečky začalo otevírání tratí připravovat, sestavilo pro to speciální komisi. V ní jsou zástupci státu, dopravců i odborů, kteří jsou zatím proti nástupu konkurence nejhlasitější.
Komise, která se sešla zatím pětkrát, má vytipovaný už první balík tratí na soutěžení. Má jít o rychlíky mezi Ostravou, Opavou, Krnovem, Jeseníkem a Olomoucí. "Jsou to tratě pro motorové vozy, které mohou ostatní dopravci získat rychleji než elektrifikované," vysvětlil Michalčík.