Konkurence sebrala Škodě dva tisíce aut

  • 83
Automobilka Škoda Auto svoji loňskou pozici ve světě neudržela. Kvůli stagnujícím trhům a zostřené konkurenci zejména z Asie prodala na 79 trzích 226 266 aut, což je meziročně o 0,9 procenta méně. O procento klesly i tržby. Celkový zisk se ale propadl o třetinu.

"První polovina roku 2003 byla charakteristická stagnací automobilových trhů," uvádí automobilka v pololetní zprávě.

Světové automobilky bojují s útlumem

Prodej nových aut chytil dech

Firma také zaznamenala zostřenou konkurenci, která se na českém trhu rekrutuje především z řad francouzských automobilek, ve světě pak evropští výrobci bojují s levnými vozy z Asie.

V porovnání s loňským prvním pololetím tak škodovka prodala zákazníkům o 2 120 aut méně, tržby klesly o 1,2 procenta na 76,082 miliardy korun.

"Ani ve druhé polovině roku neočekáváme zásadní oživení automobilových trhů," uvedl místopředseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.

Podle něj však firma očekává, že bez jednorázových vlivů dosáhne letos stejného hospodářského výsledku před zdaněním jako loni.

V pololetí se zisk snížil o třetinu
V letošním prvním pololetí se provozní zisk sice zvýšil o třináct procent na 2,85 miliardy korun, celkový čistý zisk však v meziročním srovnání klesl o třetinu na 977 milionů korun.

"Výši hospodářského výsledku negativně ovlivnil vývoj finančního výsledku, který dosáhl hodnoty minus 1,389 miliardy korun," uvádí zpráva automobilky.

Podíl v západní Evropě neklesá
Mladoboleslavské automobilce se od ledna do června podařilo udržet si podíl na západoevropském trhu na 1,6 procenta.

Největším exportním trhem zůstává i nadále Německo, na kterém si vozy Škoda za sledované období zakoupilo 34 960 zákazníků.

Pro srovnání prodala automobilka na hlavním domácím trhu 36 640 vozů, což bylo meziročně o 2761 aut méně. VÍCE ZDE

Výrazný nárůst prodejů zaznamenala škodovka ve Finsku a Nizozemí, naopak k poklesu došlo ve Francii a na Slovensku.

"Polsko se díky celkovému oživení stalo druhým největším exportním trhem. S 20 310 prodanými vozy se podařilo zvýšit tamní tržní podíl na 11,8 procenta a upevnit si druhé místo ve statistice prodejnosti značek," sdělila firma.

Pilířem zůstávají fabie
Úhelným kamenem produkce škodovek zůstává model Fabia, který tvoří 58 procent celkového objemu výroby. V pololetí o 5,5 procenta stoupla výroba octavií, naopak kvůli slabší poptávce klesla produkce vlajkové lodi Superb o 5,7 procenta. VÍCE ZDE