České firmy se dívají do budoucnosti s větším optimismem než dřív. Pro rok 2014 sice ještě 71 % respondentů očekává spíše stagnaci, o rok později však ten samý podíl respondentů odhaduje návrat k silnému ekonomickému růstu.
Na severozápad od našich hranic jsou však firmy ještě sebevědomější, téměř dvě třetiny z nich očekávají silný růst již v příštím roce, říká jeden ze závěrů studie Roland Berger (RB), které se účastnilo 500 top manažerů z různých odvětví napříč Evropou
Očekávání firemZatímco 64 % firem ze severozápadní Evropy očekává silný ekonomický růst již v roce 2014, 71 % českých manažerů se domnívá, že růst v jejich zemi přijde až v roce 2015. Podobně jako v ostatních zemích se většina českých podniků domnívá, že Česká republika v následujících letech ztratí část své konkurenceschopnosti vůči Asii (73 %) a Jižní Americe (53 %). Za hlavní opatření ke zlepšení konkurenceschopnosti jsou považovány investice do infrastruktury, flexibilní trh práce a snižování rozpočtových deficitů. Na rozdíl od ostatních regionů jsou české společnosti skeptické ohledně očekávaného vývoje tržeb v roce 2014, pouze 34 % z nich věří v růst tržeb vyšší než 5 %, 52 % naopak očekává stagnaci. Přestože je restrukturalizace vnímána jako průběžný proces, čeští manažeři k ní přistupují s nejnižší intenzitou ze všech zúčastněných zemí. České podniky vnímají pozitivně svou likviditní pozici: pouhá 2 % respondentů očekává nedostatek finančních prostředků v roce 2014. Jediným regionem, kde problémy s likviditou přetrvávají, je jihozápadní Evropa. Zdroj: Roland Berger Strategy Consultants |
Z hlediska konkurenceschopnosti nejsou vyhlídky české ekonomiky dobré. Většina respondentů z ČR se domnívá, že si české podniky v konkurenceschopnosti v následujících letech pohorší, a to zejména vůči konkurentům z Asie, ale také z Jižní Ameriky.
Čeští manažeři však nejsou v tomto očekávání osamoceni, podobně pesimisticky smýšlí velké množství společností napříč Evropou. České podniky vidí svou budoucí konkurenceschopnost optimisticky pouze v porovnání se zbytkem Evropy.
"Aby nadále neztrácely svou konkurenceschopnost, měly by evropské země investovat do opatření, která konkurenceschopnost posilují, zejména do infrastruktury a pružnějších trhů práce. Kromě toho by se měly evropské vlády zasadit o stabilitu vnitřního trhu EU, který je pro mnoho českých i evropských společností často klíčovým exportním trhem," říká Rupert Petry, Managing Partner pro region střední Evropy v Roland Berger Strategy Consultants.
Snižování vládních deficitů vnímají respondenti v České republice jako třetí nejpodstatnější opatření na podporu konkurenceschopnosti, v regionu severozápadní Evropy je to však pro společnosti priorita číslo jedna.
Konkrétně by růstu konkurenceschopnosti v Česku pomohly podle RB změny v pracovní době. "Zaměstnavatelé by potřebovali rozšíření možnosti převádění kont pracovní doby a rovněž rozvolnění fixní pracovní doby - aby v době, kdy je hodně práce odbory přistoupily na delší pracovní dobu a v období s méně zakázkami naopak," říká Petry.
Rovněž propouštění je podle něj pro mezinárodní investory drahé ve srovnání například s Rakouskem. Komplikovanost vidí poradci také při zaměstnávání kvalifikovaných cizinců. "Je to komplikovaný proces, vyřídit všechny potřebné formality pro pracovníka přicházejícího ze zemí mimo EU trvá šest až devět měsíců, z EU polovinu času," dodává Petry.