Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konstruktér, který zůstává věrný Plzni

  19:03aktualizováno  19:03
Právě teď šéfuje klíčovému vývoji stroje vůbec nejsilnějšího typu, jaký dnes dopravní firmy v oboru vyrábějí. Design nové lokomotivy značky Škoda pochází z dílen návrhářů slavné značky Porsche.
Ladislav Sobotka

Ladislav Sobotka, šéf vývojového týmu a jednatel plzeňské Škody Electric, právě teď pracuje na vývoji nové lokomotivy. | foto: Jiří BervidaMF DNES

"A my pracujeme na tom, co lokomotivu pohání a řídí, na srdci celého stroje," s úsměvem zjednodušuje Ladislav Sobotka, šéf vývojového týmu a jednatel plzeňské Škody Electric.

Přezdívku mají všechny mašiny
Ze svého laptopu vyvolává studii nové mašiny. "Líbí se vám?" ptá se Ladislav Sobotka.

"Ještě nemá přezdívku, ale tu určitě získá časem, jako snad všechny lokomotivy v tuzemsku."

Na jeden z názvů doplatil údajně za minulého režimu jeden z výpravčích, když nevědomky zahlásil slangově příjezd soupravy slovy: Blíží se Pershing!

"Právě názvem americké střely se totiž jedné z lokomotiv říkalo," vypráví Sobotka.
Nové lokomotivy ze Škodovky, přestože jsou teprve ve fázi vývoje, už mají svého kupce. Zanedlouho potáhnou soupravy vlaků s cestujícími na železnicích Českých drah.

Firem, jejichž lidé umějí vyvinout, postavit, odzkoušet a prodat tak složitý stroj, jakým nová lokomotiva je, působí na světě pouze několik, většinou obři jako například Alstom, Siemens nebo Bombardier.

Ale třeba právě lidé z Alstomu se nedávno při řešení problematiky při vývoji své příměstské jednotky Pendolino obrátili na Ladislava Sobotku.

I to dokazuje světovou pověst plzeňského odborníka. "Byl předním hostem některých setkání technického rázu v Itálii s nejlepšími experty společnosti Alstom Ferroviaria.

Tito technici, patřící mezi nejlepší odborníky na poli elektrických pohonů, jej považují za velkého experta," říká Edoardo D’Inca’ Levis, President Consortium Pegasus - ITC Group.

Sám Sobotka, držitel mnoha patentů, duchovní otec první asynchronní lokomotivy z osmdesátých let a člověk, který stál třeba za vývojem pohonů pro vozy metra či nových nízkopodlažních tramvají, však o svých úspěších mluví s nadhledem.

"Pro mě je hlavní ten konečný výsledek. Například, že se naše výrobky podaří prodat do Spojených států a že tam s nimi panuje velká spokojenost. Teď zrovna nás oslovili naši partneři z amerického New Jersey, zda bychom mohli posuzovat a konzultovat vývoj nového typu kolejového vozidla pro příměstskou dopravu," říká Sobotka.

Dobří holubi se vracejí
Jméno Ladislava Sobotky je až na jedno krátké období spojeno výhradně s plzeňskou Škodovkou.

Ale dobří holubi se vracejí. "Do Škody jsem se vrátil po krátké pauze v konkurenční firmě. Když jsem zjistil, že nové vedení plzeňského podniku je nakloněné myšlence vybudovat novou firmu, do které se soustředí výroba a vývoj pohonů pro vozidla, vytvoří špičkové pracoviště s úplně novým zázemím to rozhodlo," vysvětluje Ladislav Sobotka, který přiznává, že označení workoholik není v jeho případě tak úplně trefou mimo terč.

"Moje profese mě baví a jinak by to ani nešlo. Deset dvanáct hodin jsme často dělali už v osmdesátých letech na škodováckém výzkumu elektrických lokomotiv. A to byla doba, kdy se leckde moc nemakalo," říká šéf projektantů a konstruktérů kolejových vozidel.

Sobotka patřil ke špičce už v dobách svého studia, kdy získal Cenu Akademie věd za matematiku a elektrotechniku.

Přestože už mnohokrát dostal "laso" od konkurence i dalších zájemců, zůstává věrný Plzni. "Otázkou je, nakolik bych mohl ovlivňovat směr vývoje a další dění v zahraničních firmách. Tady tu možnost mám," vysvětluje Sobotka.

Více praktiků na univerzitách
Jen jednou za celý rozhovor se do řeči šéfa vývoje vloudí stín nespokojenosti - to, když se dostane k tématu českého školství.

"Možná bych mohl použít následující příměr. Na medicíně přece v klíčových oborech přednášejí lidé, kteří svou odbornost v oboru dokazují dnes a denně v praxi. A z praxe také vycházejí. Nemělo by to být stejné i v technických oborech? K učení by se měli více dostat lidé, kteří jsou více spjatí s konkrétní technickou praxí," míní Ladislav Sobotka.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Křetínský po rádiích jedná o nákupu Elle a dalších magazínů ve Francii

Francouzská edice magazínu ELLE

Dobývání mediálních vod nekončí pro Daniela Křetínského nákupem rádií skupiny Lagardère. Majitel fotbalové Sparty...

Čínský kolos CITIC založí společný podnik s CEFC Europe

Logo společnosti CEFC

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe již podepsali závazné memorandum o vzniku společného podniku....

Čechům chutnají biopotraviny čím dál víc, předloni za ně dali 2,5 miliardy

Byznys s biopotravinami v Česku dál roste. Lidé za ně v roce 2016 utratili 2,55 miliardy korun, obrat firem přesáhl...

Najdete na iDNES.cz