Příkladem je loď Synergy Oakland, která může po moři přepravovat více než čtyři tisíce ocelových kontejnerů o délce dvaceti stop. Řecká společnost Euroseas ji zakoupila v roce 2019 za 10 milionů amerických dolarů, což je v přepočtu zhruba 230 milionů korun. Jen během sta dnů letošního provozu ale tato více než deset let stará loď vydělala svému majiteli zhruba 21 milionů dolarů (asi 490 milionů korun).
„Něco takového jsem v historii přepravního trhu ještě nezažil,“ uvedl pro agenturu Reuters Symeon Pariaros, který je správním ředitelem přepravní firmy Euroseas.
Současný kontejnerový sektor je v krizi, a to hlavně kvůli velkému nárůstu poptávky po spotřebním zboží. Negativně k tomu přispěly i mnohdy přeplněné přístavy, kvůli který tam lodě častokrát zůstaly i mnohonásobně déle, než jejich majitelé původně čekali, a to celý přepravní proces zbrzdilo.
Nové lodě se v posledních měsících konstruovaly o mnoho pomaleji, a to kvůli obavám, zda budou plavidla do budoucna splňovat potřebné ekologické limity. Podle expertů se nová kontejnerová plavidla dostanou na vodu nejdříve v příštím roce.
Problémy v kontejnerové přepravě se ale už promítly i do navýšených cen ostatního zboží a služeb a odborníci se domnívají, že bude tento negativní trend pokračovat i nadále. Mezinárodní měnový fond (MMF) odhaduje, že problémy kontejnerové přepravy z loňského roku přispěly k letošnímu globálním růstu cen asi o 1,5 procenta.
„Dopady vysokých nákladů na lodní dopravu je velký, a to hlavně na inflaci. Ovlivňuje to země po celém světě,“ uvedla pro Reuters Yan Carriere-Swallowá, která pracuje jako analytička v MMF.
Inflace bude růst i dál
Zatímco ruská invaze na Ukrajinu se do spotřebitelských cen promítla rychle, podle Carriere-Swallowové může trvat i rok, než se náklady na kontejnerovou dopravu ve spotřebitelských cenách projeví. Nepřispívá tomu ani fakt, že Čína v posledních týdnech neustále bojuje s vlnou protipandemických restrikcí, které celý přepravní proces ještě více zpomalují.
„Současné vysoké sazby za přepravu budou vyvíjet tlak na spotřebitelské ceny i v roce 2023,“ uvedl pro Reuters expert na přepravní problematiku Jan Hoffmann.
Třeba kontejnerová loď Navios Spring, která v současné době pluje z Kalifornie do Číny, byla podle údajů dvou lodních makléřů v lednu pronajata na tři roky za 60 tisíc dolarů za den, což je zhruba sedminásobný cenový nárůst oproti situaci před vypuknutím pandemie nemoci covid-19. I tak ale dopravci na dnešní situaci značně profitují.
Podle odborníka na lodní dopravu Johna McCowna dosáhl celý kontejnerový průmysl v prvním čtvrtletí letošního roku zisku 59,3 miliardy dolarů, což je o 19,1 miliardy dolarů více než ve stejném období před rokem.
„Dopravci jsou vítězi dnešní doby. Jejich výrazný nárůst zisků se ale bohužel promítá do vyšších cen všech produktů,“ řekl McCown agentuře Reuters s tím, že nákladní lodě staré 10 až 15 let mají až desetkrát vyšší hodnotu než před dvěma lety.