Tři auta se stala jedním z terčů kritiky prezidenta NKÚ za jeho vysoké výdaje. Na příští rok zřejmě zvolí levnější model.

Tři auta se stala jedním z terčů kritiky prezidenta NKÚ za jeho vysoké výdaje. Na příští rok zřejmě zvolí levnější model. | foto: MF DNES

Kontroloři NKÚ budou jezdit v levnějších autech, úřad šetří

  • 87
Zaměstnanci z Nejvyššího kontrolního úřadu se musí smířit s mnohem skromnějšími vozy, než jim jejich nadřízení ještě loni slibovali. Rok poté, co MF DNES upozornila na plán NKÚ koupit nové Škody Superb s nejsilnějším motorem, koupil úřad auta s podstatně slabším motorem a za nižší cenu. Daňoví poplatníci tak ušetřili zhruba milion korun.

Na autech bude NKÚ oproti původním předpokladům zřejmě šetřit i příští rok.

Na pochybnou soutěž upozornil MF DNES jeden ze zaměstnanců. NKÚ po textu v MF DNES o velmi zvláštní zakázce soutěž zrušil, protože prý ani jedna z nabídek nesplnila zadávací dokumentaci.
Ta byla šitá na míru právě superbům a vypadala téměř jako opsaný katalog Škody Auto.

Mluvčí NKÚ Radka Burketová sice tvrdila, že do soutěže se mohly podle podmínek přihlásit i jiné značky, ty však odpadly na detailech.
Mercedesu chyběla například osvětlení nástupu na zpětných zrcátkách, Hondě asistent rozjezdu do kopce, Volkswagenu zase zavazadlový prostor s mezipodlahou.

Podmínky nové soutěže na čtyři auta střední třídy byly tentokrát benevolentnější. A NKÚ stačil i podstatně slabší motor: spokojil se s obsahem nejméně 1,7 litru.

Benevolentnější podmínky

Superby nakonec NKÚ vybral, do soutěže se přihlásila i nabídka na VW Passat. NKÚ navíc připustil do požadavků i použití obdobných řešení a netrval na přesné specifikaci.

Vozy dodá přímo automobilka Škoda Auto, ostatní soutěžící byli její dealeři. Za jedno auto zaplatí kontroloři kolem 700 tisíc korun, méně než podle oficiálního škodováckého ceníku. NKÚ si kupuje vozy v provedení Ambition s motorem 1,8 TSI s výkonem 118 kW. Auta, která si chtěli koupit před rokem, stála podle ceníků přes milion korun.

Před rokem mluvčí NKÚ vysvětlovala důvody nákupu silných aut velmi krkolomně. Například tím, že je "nutné volit vhodnou výkonovou variantu odpovídající hmotnosti a velikosti vozidla".

"Motor s větším objemem při nižších otáčkách dosahuje potřebného výkonu a je méně zatěžován a v žádném případě přetěžován," uvedla například. Podle ní jsou navíc auta se silnějšími motory bezpečnější při předjíždění.

"Akcelerace je přímo úměrná objemu," dodala. Nákup superbů v nejluxusnějším provedení vysvětlovala současně i nutností komfortu pro kontrolory při cestách. "Nelze očekávat jejich maximální výkon, pokud budou po dojetí na místo unaveni, s bolavými zády a vystresováni z jízdy."

Tři auta pro Dohnala

Škoda Auto vyhrála i další soutěž pro kontrolory. Úřadu dodá celkem čtyři vozy Octavia, každý za zhruba 420 tisíc korun. Ve flotile 56 aut NKÚ tak prakticky jezdí jen škodovky – výjimku tvoří tři vozy prezidenta NKÚ Františka Dohnala: k dispozici má dvě BMW a Peugeot 807 pro soukromé cesty placené z veřejných peněz.

Tři auta se stala jedním z terčů kritiky prezidenta NKÚ za jeho vysoké výdaje. Dohnal chtěl jeden ze svých "bavoráků" po svém předchůdci z roku 2000 už letos vyměnit, nakonec k výměně dojde až příští rok.

Dopřeje si však zřejmě levnější model, než původně plánoval: rozpočet NKÚ počítá příští rok celkem s 3,4 milionu korun na nová auta. Do této sumy se mají vejít ještě tři vozy nižší třídy a jeden nižší střední třídy. Podle původních plánů bylo na nový Dohnalův vůz vyčleněno až 3,8 milionu korun.

MF DNES získala zápis z jednání investiční komise, kde ředitel hospodářské správy uvádí, že do průzkumu trhu s auty, která by splňovala podmínky, zahrnuli například i vozy Maserati. Naopak například ferrari už nezkoumali. "Nabídka firmy neodpovídá požadované kategorii vozu," stojí v zápisu z jednání.

Jde tak o další šetření, s kterým přišel Dohnal po vypuknutí aféry s jeho výdaji. Už v létě například úřad vypsal soutěž na úklid kanceláří, čímž ročně ušetří několik set tisíc. Dohnal také přestal za státní bydlet v dvojbytě za 76 tisíc korun a platí si nájem jinde sám.