Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

STK by mohly zajišťovat i autoservisy. Kontroloři jsou tvrdě proti

  9:17
Technické kontroly aut by v budoucnu mohly zajišťovat i některé autoservisy. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje nižší ceny a méně front. Provozovatelé STK ale před novým systémem varují a v zákulisí začali o svůj byznys tvrdě bojovat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: GTÜ

„Chceme trh stanic technické kontroly liberalizovat a umožnit vstup dalším, novým provozovatelům. Díky tomu budou stanice pro motoristy dostupnější, bude jich více a vyšší konkurence bude tlačit ceny za technické prohlídky dolů,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Současným kontrolorům se to ale nelíbí. Varují před zhoršením technické úrovně tuzemského vozového parku.

Menší fronty, levnější služby

Aktuálně je v Česku vydáno 370 licencí na STK, cena za technickou prohlídku osobního automobilu se nejčastěji pohybuje od 800 do 1 000 korun.

Udělení licence se odvozuje od počtu vozidel registrovaných v daném správním obvodu. Pokud existující STK dostatečně pokrývá počet registrovaných aut, další licenci už krajský úřad nevydá.

Problém podle ministra dopravy Dana Ťoka spočívá v tom, že auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v témže obvodu provozována, tedy nemusí tam absolvovat technickou prohlídku. A to znamená, že někde jsou STK nevytížené, zatímco jinde se tvoří neúnosné fronty.

„Jde třeba o okraje velkých měst, kde je zvýšený pohyb vozidel, ale počet stanic naopak nižší,“ dává příklad Neřold. Ministerstvo zatím nemá odhady, o kolik by cena služby po uvolnění trhu mohla klesnout ani jak naroste počet kontrolních stanic. „Vše bude závislé na zvoleném řešení situace a na počtu žádostí, které subjekty podají. Aktuálně nepracujeme se žádným konečným číslem,“ dodává mluvčí.

Na ministerstvu se nicméně podle některých informací už připravuje změna vyhlášky, která by systém uvolnila. Druhou možností je novela zákona o silničním provozu, již by ale museli posvětit poslanci. K legislativním detailům se zatím ministerstvo nevyjadřuje.

Polská hrozba

Současní provozovatelé STK okamžitě začali proti rozšíření počtu licencí protestovat. A s pomocí argumentů se snaží přesvědčit politiky a krajské úřady, že deregulace není šťastný nápad.

„Více subjektů bude soupeřit hlavně tím, že budou benevolentnější,“ domnívá se Luděk Šíp, předseda Asociace STK. „Tohle není klasická služba, z principu by neměla být pro všechny klienty za každou cenu příjemná. Stát by zde měl hlídat technickou úroveň vozidel v zemi,“ dodává Šíp. Poukazuje přitom na příklady z okolních zemí. Z těch však nevyplývá, který systém je lepší.

V Polsku je například plně deregulovaný systém a přes čtyři tisíce STK. Zkouškou bez zjištění vážných závad tam projde 98 procent vozů.

V regulovaném Česku nejsou zjištěny vážné problémy u necelých 90 procent, kdežto v Německu, kde je systém regulovaný částečně, projde bez zásadních připomínek jen zhruba 70 procent kontrolovaných vozidel.

Ministerstvo hrozbu související se zhoršením technického stavu vozů na českých silnicích odmítá. „Současné nástroje dozoru na STK zaručují dohled a vykonávání úkonů v požadovaném rozsahu. Těmito nástroji je především povinná fotodokumentace, která se archivuje v centrálním systému pět let, identifikace technika pomocí čárového kódu a podobně,“ vyjmenovává mluvčí Neřold.

Šíp přesto varuje před rostoucími výdaji státu, které se s deregulací budou pojit. Dohled nad zvýšeným počtem STK si podle něj vyžádá desítky nových úředníků na ministerstvu i místních úřadech. Studie Filipa Víznera z pardubické Dopravní fakulty Jana Pernera, kterou si Asociace STK nechala vypracovat, odhaduje nově vzniklé náklady státu na 100 milionů korun ročně.

Podle zjištění serveru iDNES.cz jsou proti Ťokovým plánům také některé krajské úřady, které sdílejí obavy ze zhoršené kvality dopravních prostředků na jejich území i ze zvýšené administrativní zátěže.

Změny naopak vítají autoservisy a prodejci vozů. Novela by – alespoň podle některých hlasů – totiž mohla zrušit letitý zákaz pro opravny, které nemohou provozovat STK kvůli střetu zájmů. To nicméně ministerstvo zatím nepotvrdilo.

„Vyhrožování zhoršeným technickým stavem je čirý lobbing ze strany současných majitelů STK. Dnes všechno jede on-line, kontrola je dostatečná. Otevření trhu službu více zpřístupní,“ říká Jiří Tůma, šéf a spolumajitel předního prodejce nových vozů Tukas Group.

V uvolnění trhu s technickými kontrolami problém nevidí. „Už nyní těžko zjistíte, kdo servis vlastní. Může jít o příbuzného nebo kamaráda majitele STK. I dnes je to zneužitelné,“ naznačuje Tůma.

Současní majitelé STK vidí za Ťokovým návrhem tlak majitelů servisů a obchodníků s vozy. Ti by totiž nově mohli do své nabídky služeb přidat i technické kontroly a urvat něco z pár miliard korun, které se ročně v tomto byznysu protočí.

Jste pro liberalizaci trhu STK?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 27. července 2016. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 875
Ne
Ne 134

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....