Kontrolovat tašky v obchodech nemohou prodavači ani ochranka

aktualizováno 
Velké samoobsluhy a supermarkety jsou ideálním místem pro nepoctivce, kteří se chtějí bezplatně obohatit. Bohužel na to doplácejí i poctiví zákazníci, neboť nejčastější obranou, kterou obchodníci používají proti zlodějům v prodejnách, bývají namátkové kontroly tašek a košíků se zbožím. Klasický případ popsala ve svém dopise Iveta Tomečková ze Šternberka. "Jeden ze zákazníků místního supermarketu si vybral různé zboží, odešel k pokladně a po zaplacení si zboží začal skládat z vozíku do své nákupní tašky. V té chvíli jej vedoucí supermarketu požádala o předložení jeho tašky k nahlédnutí, neboť prý potřebuje zjistit, zda pokladní namarkovala veškeré nakoupené zboží. Když to odmítl s tím, že nemá čas, a chtěl odejít, požádala vedoucí člena ochranky, aby zákazníka zadržel," napsala Iveta Tomečková.

Kontrolovat může jen policista

Přestože jsou namátkové kontroly tašek či zadržování zákazníků, kteří nechtějí ukázat jejich obsah, v mnohých obchodech běžné, náš právní řád je nedovoluje. Osobní věci může kontrolovat pouze policie, ale nikoli prodavači, pokladní nebo jiní zaměstnanci prodejny. Nemohou to dělat ani tehdy, visí-li v prodejně u vchodu cedule upozorňující zákazníky, že se svým nákupem dobrovolně zavazují k prohlídce. "Po zaplacení již patří zboží zákazníkovi a zaměstnanci prodejny nemají právo ho kontrolovat," potvrzuje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Podle ní by byla namátková kontrola nákupu možná pouze tehdy, kdyby s tím zákazník souhlasil.

Ochranka může jen hlídat

Kontrolovat nákupní tašku zákazníka bez jeho souhlasu, nebo dokonce zjišťovat jeho totožnost nemají ani pracovníci bezpečnostních agentur. "Člen ochranky může mít sebekrásnější uniformu a být ověnčený sebevíce zbraněmi, ale nemá více práv než kdokoli jiný v prodejně," tvrdí pražský právník Prokop Ječný. Jestliže tedy zajímá uniformovaného svalovce obsah zákazníkovy tašky, nesmí se hned ohánět pistolí a zastrašovat jej. Mnohdy vylekaného zákazníka by měl naopak upozornit, že předložení nákupní tašky není jeho povinností a může se dobrovolně rozhodnout, zda chce pracovníkovi bezpečnostní agentury ukázat, kolik rohlíků a másla má ve své nákupní tašce.

Nákupy v Makru mají jiná pravidla

V některých typech obchodů jsou kontroly běžné a legální. Příkladem jsou prodejny Makro, v nichž musí každý zákazník absolvovat po zaplacení ještě výstupní kontrolu svého nákupu. "V Makru je to jiné než v klasických obchodech, neboť našimi zákazníky jsou podnikatelé a jejich nákupy se řídí jinými zákony," vysvětluje právník Prokop Ječný. Zatímco v klasických obchodech platí Občanský zákoník a zboží patří zákazníkovi od okamžiku, kdy je zaplatí, v Makru je to podle Obchodního zákoníku až po absolvování výstupní kontroly. Do té doby je zboží majetkem prodejce, a jeho pracovníci tedy mají právo kontrolovat, co si podnikatelé odvážejí ve vozících.

Zadržet zloděje může každý

Obchodníci i ochranka nejsou proti nepoctivým zákazníkům zcela bezbranní. Mají-li důvodné podezření, že zákazník něco ukradl, mohou jej zadržet a přivolat policii. To však může udělat i kdokoli jiný. Až do příjezdu policistů však stále nemusí zadržený člověk sdělovat komukoli své jméno či ukazovat obsah kapes a nákupní tašky. "Policistům trvá příjezd dost dlouho na to, abychom mohli zloděje v prodejně udržet," postěžoval si před časem jednatel společnosti Rossmann Marcel Kennedy. Přetahování s podezřelým zákazníkem, který nehodlá trávit čas čekáním na policisty, však není vždy nutné. "Někdy mohou být dostatečným důkazem krádeže záznamy kamer umístěných v prodejně," nabízí jedno z možných řešení právník Prokop Ječný. Každé zadržení, byť podezřelého zákazníka, nebo jeho obvinění z krádeže by měli v prodejně pečlivě zvažovat. Ukáže-li se později, že bylo bezdůvodné a neoprávněné, může se poškozený bránit například žalobou na ochranu osobnosti a žádat náhradu ušlého zisku způsobeného zdržením v prodejně. Při bezdůvodném obvinění z krádeže může také obvinit pracovníka prodejny z urážky na cti.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu psacích potřeb pro prvňáčky

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct inkoustových per a rollerů. Vybrali jsme takové psací potřeby, které výrobci nebo prodejci...

TEST DNES: Úplné výsledky testu smažených bramborových hranolků z fastfoodů

Hranolky

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smažených bramborových hranolků z jedenácti řetězců rychlého občerstvení. Zde najdete...

TEST DNES: Hranolky z fastfoodů jsou slané a bez chuti brambor. Tuku ubylo

Ilustrační snímek

Mezi dietology mají obzvlášť špatnou pověst. A oprávněně. Hranolky nebudou nikdy zdravé, přesto to není taková...



Najdete na iDNES.cz