Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kontrolovat tašky v obchodech nemohou prodavači ani ochranka

aktualizováno 
Velké samoobsluhy a supermarkety jsou ideálním místem pro nepoctivce, kteří se chtějí bezplatně obohatit. Bohužel na to doplácejí i poctiví zákazníci, neboť nejčastější obranou, kterou obchodníci používají proti zlodějům v prodejnách, bývají namátkové kontroly tašek a košíků se zbožím. Klasický případ popsala ve svém dopise Iveta Tomečková ze Šternberka. "Jeden ze zákazníků místního supermarketu si vybral různé zboží, odešel k pokladně a po zaplacení si zboží začal skládat z vozíku do své nákupní tašky. V té chvíli jej vedoucí supermarketu požádala o předložení jeho tašky k nahlédnutí, neboť prý potřebuje zjistit, zda pokladní namarkovala veškeré nakoupené zboží. Když to odmítl s tím, že nemá čas, a chtěl odejít, požádala vedoucí člena ochranky, aby zákazníka zadržel," napsala Iveta Tomečková.

Kontrolovat může jen policista

Přestože jsou namátkové kontroly tašek či zadržování zákazníků, kteří nechtějí ukázat jejich obsah, v mnohých obchodech běžné, náš právní řád je nedovoluje. Osobní věci může kontrolovat pouze policie, ale nikoli prodavači, pokladní nebo jiní zaměstnanci prodejny. Nemohou to dělat ani tehdy, visí-li v prodejně u vchodu cedule upozorňující zákazníky, že se svým nákupem dobrovolně zavazují k prohlídce. "Po zaplacení již patří zboží zákazníkovi a zaměstnanci prodejny nemají právo ho kontrolovat," potvrzuje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Podle ní by byla namátková kontrola nákupu možná pouze tehdy, kdyby s tím zákazník souhlasil.

Ochranka může jen hlídat

Kontrolovat nákupní tašku zákazníka bez jeho souhlasu, nebo dokonce zjišťovat jeho totožnost nemají ani pracovníci bezpečnostních agentur. "Člen ochranky může mít sebekrásnější uniformu a být ověnčený sebevíce zbraněmi, ale nemá více práv než kdokoli jiný v prodejně," tvrdí pražský právník Prokop Ječný. Jestliže tedy zajímá uniformovaného svalovce obsah zákazníkovy tašky, nesmí se hned ohánět pistolí a zastrašovat jej. Mnohdy vylekaného zákazníka by měl naopak upozornit, že předložení nákupní tašky není jeho povinností a může se dobrovolně rozhodnout, zda chce pracovníkovi bezpečnostní agentury ukázat, kolik rohlíků a másla má ve své nákupní tašce.

Nákupy v Makru mají jiná pravidla

V některých typech obchodů jsou kontroly běžné a legální. Příkladem jsou prodejny Makro, v nichž musí každý zákazník absolvovat po zaplacení ještě výstupní kontrolu svého nákupu. "V Makru je to jiné než v klasických obchodech, neboť našimi zákazníky jsou podnikatelé a jejich nákupy se řídí jinými zákony," vysvětluje právník Prokop Ječný. Zatímco v klasických obchodech platí Občanský zákoník a zboží patří zákazníkovi od okamžiku, kdy je zaplatí, v Makru je to podle Obchodního zákoníku až po absolvování výstupní kontroly. Do té doby je zboží majetkem prodejce, a jeho pracovníci tedy mají právo kontrolovat, co si podnikatelé odvážejí ve vozících.

Zadržet zloděje může každý

Obchodníci i ochranka nejsou proti nepoctivým zákazníkům zcela bezbranní. Mají-li důvodné podezření, že zákazník něco ukradl, mohou jej zadržet a přivolat policii. To však může udělat i kdokoli jiný. Až do příjezdu policistů však stále nemusí zadržený člověk sdělovat komukoli své jméno či ukazovat obsah kapes a nákupní tašky. "Policistům trvá příjezd dost dlouho na to, abychom mohli zloděje v prodejně udržet," postěžoval si před časem jednatel společnosti Rossmann Marcel Kennedy. Přetahování s podezřelým zákazníkem, který nehodlá trávit čas čekáním na policisty, však není vždy nutné. "Někdy mohou být dostatečným důkazem krádeže záznamy kamer umístěných v prodejně," nabízí jedno z možných řešení právník Prokop Ječný. Každé zadržení, byť podezřelého zákazníka, nebo jeho obvinění z krádeže by měli v prodejně pečlivě zvažovat. Ukáže-li se později, že bylo bezdůvodné a neoprávněné, může se poškozený bránit například žalobou na ochranu osobnosti a žádat náhradu ušlého zisku způsobeného zdržením v prodejně. Při bezdůvodném obvinění z krádeže může také obvinit pracovníka prodejny z urážky na cti.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Vlhčený toaletní papír ucpe odpad, ukázal test. Nerozložil se ani jeden

Testovali jsme dvanáct značek vlhčených toaletních papírů.

Až stovky milionů korun navíc stojí každý rok čištění či opravy kanalizace a čistíren odpadních vod. Kromě zbytků jídla...

Tesco zveřejnilo, kolik potravin vyhodí. Ostatní čísla prozradit nechtějí

Hromada prošlých baget čeká na odklizení.

Tesco se pustilo do bitvy, ve které je zatím osamoceno. Koncem loňského roku obchodní řetězec zveřejnil, kolik potravin...

S bylinkami ku zdraví? Testy zjistily v třetině čajových směsí pesticidy

Čajová konvice s bylinkami

Zimní období viróz a chřipek přímo vybízí k pití vylouhovaných bylin a čajových směsí ve snaze preventivně přispívat k...

Najdete na iDNES.cz