Plakát k dokumentárnímu filmu Šmejdi | foto: Tomáš Třeštík

"Šmejdi" žijí. Inspekce loni odhalila nekalé praktiky u tří čtvrtin akcí

  • 34
Pořadatelé předváděcích akcí, kterým se kvůli jejich častým agresivním obchodním praktikám začalo přezdívat šmejdi, se loni příliš nepolepšili. Česká obchodní inspekce odhalila chyby u 262 akcí z 365, tedy téměř u 72 procent kontrol. Šmejdi nejčastěji využívali nekalé praktiky a někteří sahali i k agresi.

Inspekce ve zprávě, kterou zveřejnila na svém webu, upozornila, že předváděcí akce patřily v roce 2013 k nejproblémovějším způsobům prodeje. "A to jak vzhledem k agresivitě některých prodejců či nabídce produktů sporné kvality, tak i vzhledem k vysoké míře společenské nebezpečnosti těchto podnikatelských aktivit," uvedl mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jan Rotbauer.

Seznam pokut v roce 2013

Na výčet společností, které dostaly loni pokutu, i na výši uložených sankcí se podívejte zde.

Inspekce kontrolovala některé pořadatele opakovaně, a to nejméně tři desítky z nich. Závažné přitom bylo, že se "šmejdi" po provedené kontrole nepolepšili. ČOI jim totiž ukládala pokuty opakovaně. Celkem uložila pravomocné sankce ve výši 21 milionů korun. "Další desítky kontrol a řízení zahájených v průběhu roku 2013 nebyly ukončeny, nebo rozhodnutí o pokutě nenabyla do konce roku právní moci. Sankce, které nabyly právní moci po datu 1. 1. 2014, budou průběžně zahrnuty do výsledků kontrol za rok 2014," upřesnila inspekce. 

Film Šmejdi upozornil na problém, zároveň však ztížil kontroly

Kontroloři přitom měli loni ztíženou práci. Velká část pořadatelů akcí totiž po zveřejnění dokumentárního filmu Šmejdi začala posílat seniorům osobní, telefonické či písemné pozvánky. Inspektoři se tak často nemohli akcí účastnit osobně a museli vycházet z podkladů a svědectví poskytnutých spotřebiteli

Podle inspekce by při podobných nákupech měli být obezřetní zejména senioři, kteří bývají častým objektem zájmu pořadatelů předváděcích akcí. Další ohroženou skupinou jsou lidé s nízkou finanční gramotností a sociálně slabí obyvatelé.

ČOI má od půlky ledna díky novele zákona o ochraně spotřebitele širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Za porušení zákona nyní prodávajícímu hrozí až pětimilionová pokuta. Pořadatelé například musí inspekci hlásit akce předem včetně zboží, které budou nabízet (více zde). "Česká obchodní inspekce očekává, že (novela) přispěje k další kultivaci tržního prostředí v oblasti prodejních akcí pořádaných mimo obchodní prostory," říká Rotbauer.

Náhodné prodejce ignorujte, radí inspekce

Novela má obecně snížit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů ze strany neseriózních podnikatelů. Jde o situace, kdy firma zve spotřebitele na zájezdy a podobné akce, během nichž jim nabízí, zpravidla pod nátlakem nebo za použití klamavých obchodních triků, zboží, které je proti srovnatelným výrobkům v kamenných obchodech několikanásobně předražené. Stává se, že účastníci takových akcí jsou vystaveni i výhrůžkám.

Inspekce radí, že nejlepší obranou proti tomuto chování je takovéto předváděcí akce ignorovat. Tedy nejen nikam nejezdit a nechodit, ale na lákavé nabídky náhodných prodejců vůbec nereagovat.

V tiskové zprávě ČOI jsou závěry kontrol jednotlivých inspektorátů sdruženy vždy po dvou krajích. Relativně nejlépe při kontrolách obstály předváděcí akce v krajích Královéhradeckém a Pardubickém, kde inspektoři zjistili porušení předpisů u 55 procent kontrolovaných akcí. Nejhůř na tom byly Jihomoravský a Zlínský kraj, kde podíl kontrol, při nichž ČOI zjistila prohřešky, dosáhl 80,7 procenta.

Podívejte se na ukázku z filmu Šmejdi: