Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MF DNES

Kontroverzní šrotovné by se mohlo vztahovat i na vlaky, navrhují poslanci

  • 5
Až 40 milionů korun za lokomotivu starší 20 let může dostat železniční dopravce od státu, pokud ji nechá sešrotovat. U vagonů by pak mohl dostat 20 milionů korun. Vyplývá to z návrhu poslanců Cyrila Zapletala (ČSSD) a Karla Sehoře (ODS).

Poslanci ho předložili ve Sněmovně ve středu při projednávání návrhu zákona o podpoře hospodářského růstu a sociální stability z pera poslanců ČSSD.

O tomto svém návrhu se Sehoř zmiňoval již na úterním zasedání sněmovního hospodářského výboru, kde se o něm ale nejednalo.

Zapletal se nechal slyšet, že jedním z motivů tohoto návrhu je neutěšený stav vozového parku Českých drah, které podle předkladatelů provozují 98 procent osobní železniční dopravy. "Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem," míní.

Lokomotivám táhne na třicet

Lokomotivy ČD jsou v průměru staré 28,1 roku a vagony 32,2 roku. V zahraničí naproti tomu podle předkladatelů návrhu mají ekonomicky zdraví drážní dopravci vozidla stará průměrně asi 14 let.

Státní fond životního prostředí by podle nich měl uvolnit za šrotovné na vlaky tři miliardy korun během následujících tří let. Z toho by se dalo pořídit například asi 35 nových železničních dvoupodlažních jednotek.

Jejich výroba by mohla znamenat zachování asi 1 800 pracovních míst a zároveň zřízení asi 100 míst.

Zapletal zdůrazňuje, že na rozdíl od šrotovného u aut, ze kterého můžou těžit i zahraniční automobilky, podpoří jeho návrh domácí firmy. "Zůstane to v českém průmyslu," dodal.

,