Dvanáctka je už nejvíce prodávaným pivem v restauracích. Vyplývá to z dat agentur Nielsen a Dataservis, které poskytly Pivovary Staropramen. U prodeje v tzv. off-trade, tedy netočeného piva například v nákupních střediscích, vede stále desetistupňové pivo v poměru 6:4 oproti silnějším mokům.
„Výčepní piva jsou u českých pivařů stále nejoblíbenější kategorií. Pokud průměrný Čech vypije 143 litrů piva za rok, připadá na desítku téměř 68,5 litru. Výčepní piva přitom ve výstavu českých pivovarů tvoří méně než polovinu,“ dodal pivovar.
Zajímavostí může být i oblíbenost regionálních pivovarů, které ale často jsou součástí nadnárodních společností. „Prodeje Plzeňského Prazdroje kopírují trendy v jednotlivých regionech. V některých z nich můžeme konstatovat převážnou oblíbenost jedné značky jako například na severní Moravě, kde je Radegast Ryze hořká dvanáctka doma, a proto se jí zde vypije nejvíce z ležáků Plzeňského Prazdroje,“ řekla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.
Točená desítkaKde se vypije nejvíc desetistupňového piva? Praha 18 % Pozn.: Poměr vypitých točených desítek v ČR podle objemu a regionů. |
Dvě největší české skupiny pivovarů, tedy Plzeňský Prazdroj a Pivovary Staropramen, v letošním roce slaví půlkulatá výročí, oba se tak předhánějí s kampaněmi a marketingovými akcemi na své produkty.
Plzeňští slaví 175 let od založení první várky piva Pilsner Urquell, Staropramen pak zase zrození smíchovské desítky před 140 lety.
Výstav českých pivovarů se loni zvýšil o 1,9 procenta na rekordních 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka. Domácí spotřeba zůstala 143 litrů piva na hlavu, uvedl již dříve Český svaz pivovarů a sladoven.
Ačkoliv spotřeba zůstala stejná, o 200 tisíc hektolitrů se zvýšilo celkové množství vypitého piva na 16,4 milionu hektolitrů. Svaz to vysvětluje rostoucím počtem obyvatel Česka. Podle Českého statistického úřadu loni přibylo v Česku zhruba 25 tisíc lidí.