Korean Air už má v Praze call centrum, chce odkoupit i zbytek ČSA

  16:56aktualizováno  17:23
Jihokorejská Korean Air udělala v Praze první krok k leteckému spojenectví s ČSA, v nichž získá minoritu. Obě strany sice ještě nepodepsaly smlouvu, asijská společnost už přesto přesunula z Irska do Prahy své telefonické centrum. Korean má přednostní práva na odkup zbylých akcií ČSA. Tomu však brání pravidla EU.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Poté co na prodej 44procentního podílu v ČSA ve středu kývla vláda,  přesunuli Korejci  do Prahy své klientské telefonické centrum z irského Dublinu. (více čtěte zde) Smlouvu ale obě strany ještě nepodepsaly, mělo by se tak stát 9. dubna.

Je to jejich první hmatatelný přínos do ČSA. Vyřizování hovorů pro evropské zákazníky Korean Air zajišťuje bývalá dceřiná společnost Českých aerolinií - ČSA Services.

ČSA Services s touto službou pro korejské aerolinie už začaly. Pražské call centrum zajišťuje se zákazníky Korean Air komunikaci ve francouzštině, italštině, španělštině, němčině a anglicky. Přesunutí call centra do ČR nebude znamenat stěhování jeho nynějších zaměstnanců do Prahy, naopak bude znamenat zhruba desítku pracovních míst pro zdejší zaměstnance ČSA Services.

Projekt přesunu call centra je ale starší, než záměr vlády privatizovat ČSA z loňského podzimu, upozornila mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová. Možnost využít kapacity ČSA Services Korean Air plánovala už v době, kdy se ČSA s korejskými aeroliniemi dohodly na takzvané "code share" spolupráci, v rámci které obě společnosti prodávají letenky na vybrané linky druhého partnera.

Nový partner získá také místo v dozorčí radě

Asijské aerolinky budou mít také jedno místo ve tříčlenné dozorčí radě ČSA a jistou účast při rozhodování v zásadních věcech, jako jsou například navyšování či snižování kapitálu ČSA nebo rozdělování zisku. 

Dopravci mají předkupní právo na zbylé akcie patřící Českému Aeroholdingu, pokud ale padne podmínka omezující vlastnictví národních dopravců aeroliniemi mimo Evropskou unii.

"Korean Air si vymínil předkupní právo na všechna procenta, která jsou do minority," uvedl generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák.

Korean Air má zájem o celou ČSA, komplikuje to Brusel

Kromě tohoto minoritního podílu (pod 50 procent) má však dopravce zájem i o zbylé akcie, které vlastní Český Aeroholding. Odkoupil by je ale pouze za předpokladu, že padne omezení Evropské unie.

Podle Dvořáka Brusel připravuje uvolnění leteckého trhu, ale není jisté, kdy se tak stane. Evropská komise v září loňského roku uvedla, že toto omezení likviduje konsolidaci leteckého trhu, což se projevuje nulovou aktivitou na trhu akvizic.

Kdyby Korean Air koupil většinový podíl nyní, přišly by kvůli nařízení Bruselu ČSA o status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru.

Se vstupem investora do ČSA je spojena i obměna dozorčí rady. Z ní bude muset odejít jeden ze tří členů a přenechat toto místo zástupci spoluvlastníka z Asie. Z dvojice možných adeptů je pravděpodobnější, že dozorčí radu bude muset opustit její místopředseda Petr Matoušek, než předseda rady Miroslav Dvořák, který je zároveň šéfem celého aeroholdingu. Třetím mužem v dozorčí radě ČSA je Josef Maurer, který zastupuje zaměstnance.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...



Najdete na iDNES.cz