Korean Air už má v Praze call centrum, chce odkoupit i zbytek ČSA

  16:56aktualizováno  17:23
Jihokorejská Korean Air udělala v Praze první krok k leteckému spojenectví s ČSA, v nichž získá minoritu. Obě strany sice ještě nepodepsaly smlouvu, asijská společnost už přesto přesunula z Irska do Prahy své telefonické centrum. Korean má přednostní práva na odkup zbylých akcií ČSA. Tomu však brání pravidla EU.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Poté co na prodej 44procentního podílu v ČSA ve středu kývla vláda,  přesunuli Korejci  do Prahy své klientské telefonické centrum z irského Dublinu. (více čtěte zde) Smlouvu ale obě strany ještě nepodepsaly, mělo by se tak stát 9. dubna.

Je to jejich první hmatatelný přínos do ČSA. Vyřizování hovorů pro evropské zákazníky Korean Air zajišťuje bývalá dceřiná společnost Českých aerolinií - ČSA Services.

ČSA Services s touto službou pro korejské aerolinie už začaly. Pražské call centrum zajišťuje se zákazníky Korean Air komunikaci ve francouzštině, italštině, španělštině, němčině a anglicky. Přesunutí call centra do ČR nebude znamenat stěhování jeho nynějších zaměstnanců do Prahy, naopak bude znamenat zhruba desítku pracovních míst pro zdejší zaměstnance ČSA Services.

Projekt přesunu call centra je ale starší, než záměr vlády privatizovat ČSA z loňského podzimu, upozornila mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová. Možnost využít kapacity ČSA Services Korean Air plánovala už v době, kdy se ČSA s korejskými aeroliniemi dohodly na takzvané "code share" spolupráci, v rámci které obě společnosti prodávají letenky na vybrané linky druhého partnera.

Nový partner získá také místo v dozorčí radě

Asijské aerolinky budou mít také jedno místo ve tříčlenné dozorčí radě ČSA a jistou účast při rozhodování v zásadních věcech, jako jsou například navyšování či snižování kapitálu ČSA nebo rozdělování zisku. 

Dopravci mají předkupní právo na zbylé akcie patřící Českému Aeroholdingu, pokud ale padne podmínka omezující vlastnictví národních dopravců aeroliniemi mimo Evropskou unii.

"Korean Air si vymínil předkupní právo na všechna procenta, která jsou do minority," uvedl generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák.

Korean Air má zájem o celou ČSA, komplikuje to Brusel

Kromě tohoto minoritního podílu (pod 50 procent) má však dopravce zájem i o zbylé akcie, které vlastní Český Aeroholding. Odkoupil by je ale pouze za předpokladu, že padne omezení Evropské unie.

Podle Dvořáka Brusel připravuje uvolnění leteckého trhu, ale není jisté, kdy se tak stane. Evropská komise v září loňského roku uvedla, že toto omezení likviduje konsolidaci leteckého trhu, což se projevuje nulovou aktivitou na trhu akvizic.

Kdyby Korean Air koupil většinový podíl nyní, přišly by kvůli nařízení Bruselu ČSA o status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru.

Se vstupem investora do ČSA je spojena i obměna dozorčí rady. Z ní bude muset odejít jeden ze tří členů a přenechat toto místo zástupci spoluvlastníka z Asie. Z dvojice možných adeptů je pravděpodobnější, že dozorčí radu bude muset opustit její místopředseda Petr Matoušek, než předseda rady Miroslav Dvořák, který je zároveň šéfem celého aeroholdingu. Třetím mužem v dozorčí radě ČSA je Josef Maurer, který zastupuje zaměstnance.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit...

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Najdete na iDNES.cz