Poté co na prodej 44procentního podílu v ČSA ve středu kývla vláda, přesunuli Korejci do Prahy své klientské telefonické centrum z irského Dublinu. (více čtěte zde) Smlouvu ale obě strany ještě nepodepsaly, mělo by se tak stát 9. dubna.
Je to jejich první hmatatelný přínos do ČSA. Vyřizování hovorů pro evropské zákazníky Korean Air zajišťuje bývalá dceřiná společnost Českých aerolinií - ČSA Services.
ČSA Services s touto službou pro korejské aerolinie už začaly. Pražské call centrum zajišťuje se zákazníky Korean Air komunikaci ve francouzštině, italštině, španělštině, němčině a anglicky. Přesunutí call centra do ČR nebude znamenat stěhování jeho nynějších zaměstnanců do Prahy, naopak bude znamenat zhruba desítku pracovních míst pro zdejší zaměstnance ČSA Services.
Projekt přesunu call centra je ale starší, než záměr vlády privatizovat ČSA z loňského podzimu, upozornila mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová. Možnost využít kapacity ČSA Services Korean Air plánovala už v době, kdy se ČSA s korejskými aeroliniemi dohodly na takzvané "code share" spolupráci, v rámci které obě společnosti prodávají letenky na vybrané linky druhého partnera.
Nový partner získá také místo v dozorčí radě
Asijské aerolinky budou mít také jedno místo ve tříčlenné dozorčí radě ČSA a jistou účast při rozhodování v zásadních věcech, jako jsou například navyšování či snižování kapitálu ČSA nebo rozdělování zisku.
Dopravci mají předkupní právo na zbylé akcie patřící Českému Aeroholdingu, pokud ale padne podmínka omezující vlastnictví národních dopravců aeroliniemi mimo Evropskou unii.
"Korean Air si vymínil předkupní právo na všechna procenta, která jsou do minority," uvedl generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák.
Korean Air má zájem o celou ČSA, komplikuje to Brusel
Kromě tohoto minoritního podílu (pod 50 procent) má však dopravce zájem i o zbylé akcie, které vlastní Český Aeroholding. Odkoupil by je ale pouze za předpokladu, že padne omezení Evropské unie.
Podle Dvořáka Brusel připravuje uvolnění leteckého trhu, ale není jisté, kdy se tak stane. Evropská komise v září loňského roku uvedla, že toto omezení likviduje konsolidaci leteckého trhu, což se projevuje nulovou aktivitou na trhu akvizic.
Kdyby Korean Air koupil většinový podíl nyní, přišly by kvůli nařízení Bruselu ČSA o status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru.
Se vstupem investora do ČSA je spojena i obměna dozorčí rady. Z ní bude muset odejít jeden ze tří členů a přenechat toto místo zástupci spoluvlastníka z Asie. Z dvojice možných adeptů je pravděpodobnější, že dozorčí radu bude muset opustit její místopředseda Petr Matoušek, než předseda rady Miroslav Dvořák, který je zároveň šéfem celého aeroholdingu. Třetím mužem v dozorčí radě ČSA je Josef Maurer, který zastupuje zaměstnance.