Soudní znalec pro Korean Air z firmy E&Y Valuations ocenil hodnotu celých Českých aerolinií na 148,5 milionu korun. Termín k podání nabídek vypršel o půlnoci. Korejská společnost je jediným zájemcem, Qatar Airways nakonec nabídku nepodaly. (více čtěte zde)
Korejský dopravce má v úmyslu vytvořit z Prahy jeden ze svých leteckých uzlů v Evropě. Záměr počítá i s navýšením kapacity ČSA, která by navazovala na spoje Korean Air v rámci Evropy. Zájemce o ztrátovou aerolinku slibuje rozvoj Letiště Václava Havla Praha jako přestupního bodu a chce posilovat dálkovou přepravu Českých aerolinií.
"Nabídku společnosti Korean Air považuji za vyvážený kompromis s velkým potenciálem pro další rozvoj leteckého odvětví v České republice. Pro naši proexportní politiku bude zajímavé dálkové propojení na asijské trhy i rozvíjení Letiště Václava Havla jako přestupního bodu," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Podle ministra není důležitá jen cena, ale právě i strategický záměr.
Pokud vláda nabídku na svém dalším zasedání schválí, mohlo by dojít k podpisu smluv mezi Českým Aeroholdingem (vlastníkem ČSA) a Korean Air v druhé polovině dubna. Obchod by se uzavřel do poloviny roku.
Korean Air je jedním z největších přepravců v Evropě i Asii. Létá do 105 mezinárodních destinací, má 6 tisíc pilotů a 140 letadel. "To je řádově úplně jinde než jsou ČSA," uvedl Kalousek na tiskové konferenci po jednání vlády. Roční obrat firmy je 411 miliard korun, což je meziroční nárůst o 16 procent. České aerolinie měly v roce 2011 ztrátu 241 milionů korun. Celková neuhrazená ztráta z předchozích let dosáhla 4,6 miliardy. (více čtěte zde)
Korejci nemohou koupit nadpoloviční podíl, protože by tím ČSA přišly o statut národního dopravce. To by znamenalo například nemožnost dál využívat výhod z omezené konkurence u letů do Ruska a dalších zemích, kde není "otevřené nebe" pro libovolný počet konkurentů.