České aerolinie. Ilustrační snímek.

České aerolinie. Ilustrační snímek. | foto: Petr Topič, MAFRA

Za necelou půlku ČSA nabízejí Korejci 68 milionů korun

  • 102
Jediný zájemce o vstup do Českých aerolinií Korean Air Lines nabízí 2,64 milionu eur za 44procentní podíl. Ministru financí Miroslavu Kalouskovi se nabídka líbí. Pokud vláda na příštím setkání nabídku schválí, mohl by se v polovině dubna obchod podepsat.

Soudní znalec pro Korean Air z firmy E&Y Valuations ocenil hodnotu celých Českých aerolinií na 148,5 milionu korun. Termín k podání nabídek vypršel o půlnoci. Korejská společnost je jediným zájemcem, Qatar Airways nakonec nabídku nepodaly. (více čtěte zde)

Korejský dopravce má v úmyslu vytvořit z Prahy jeden ze svých leteckých uzlů v Evropě. Záměr počítá i s navýšením kapacity ČSA, která by navazovala na spoje Korean Air v rámci Evropy. Zájemce o ztrátovou aerolinku slibuje rozvoj Letiště Václava Havla Praha jako přestupního bodu a chce posilovat dálkovou přepravu Českých aerolinií.

"Nabídku společnosti Korean Air považuji za vyvážený kompromis s velkým potenciálem pro další rozvoj leteckého odvětví v České republice. Pro naši proexportní politiku bude zajímavé dálkové propojení na asijské trhy i rozvíjení Letiště Václava Havla jako přestupního bodu," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Podle ministra není důležitá jen cena, ale právě i strategický záměr.

Pokud vláda nabídku na svém dalším zasedání schválí, mohlo by dojít k podpisu smluv mezi Českým Aeroholdingem (vlastníkem ČSA) a Korean Air v druhé polovině dubna. Obchod by se uzavřel do poloviny roku.

Korean Air je jedním z největších přepravců v Evropě i Asii. Létá do 105 mezinárodních destinací, má 6 tisíc pilotů a 140 letadel. "To je řádově úplně jinde než jsou ČSA," uvedl Kalousek na tiskové konferenci po jednání vlády. Roční obrat firmy je 411 miliard korun, což je meziroční nárůst o 16 procent. České aerolinie měly v roce 2011 ztrátu 241 milionů korun. Celková neuhrazená ztráta z předchozích let dosáhla 4,6 miliardy. (více čtěte zde)

Korejci nemohou koupit nadpoloviční podíl, protože by tím ČSA přišly o statut národního dopravce. To by znamenalo například nemožnost dál využívat výhod z omezené konkurence u letů do Ruska a dalších zemích, kde není "otevřené nebe" pro libovolný počet konkurentů.