Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Korejská rošáda. Ostraváci nahradí Slováky protestující kvůli penězům

  22:14aktualizováno  22:14
Neobvyklá směna čeká v sobotu několik desítek zaměstnanců české pobočky korejské firmy Sungwoo Hitech, která vyrábí komponenty pro auta Hyundai a Kia. Místo do průmyslové zóny v Ostravě-Hrabové pojedou pracovat do sesterské firmy ve slovenské Žilině.

Ilustrační foto.

„Nikdo z nás pořádně neví, o co jde. Všechno se seběhlo strašně narychlo. Podle našeho vedení má Sungwoo Hitech v Žilině problémy s výrobou a potřebují pomoc. Někteří z nás jdou proto v sobotu na přesčas na své ostravské pracoviště, ale někteří odjedou autobusy na Slovensko,“ řekl jeden ze zaměstnanců ostravské firmy.

Na samotné výpomoci by podle něj nebylo nic mimořádného, kdyby se v pátek po firmě neroznesla neoficiální informace, že dělníci v Žilině stávkují, aby si vymohli lepší platové podmínky. „Nevíme, jestli je to pravda. Ale jestli ano, tak je to podraz. Kolegové budou za stávkokaze. Naše odbory přitom taky jednají o kolektivní smlouvě. Nechápu, proč se předsedové nedomluvili,“ dodal dělník z Ostravy.

Předseda odborové organizace v Sungwoo Hitech Jiří Szabo odjezd ostravských dělníků do Žiliny na mimořádnou pracovní směnu potvrdil. „Ano je to tak. Nevím přesně, kolik lidí by mělo odjet, ale snad kolem devadesáti,“ řekl Szabo s tím, že ani jemu se situace nelíbí, ale odbory už neměly čas nijak zasáhnout. „Dozvěděl jsem se to teprve v pátek ráno. Při kolektivním vyjednávání s vedením jsem to téma otevřel a vyjádřil nesouhlas, ale už nebyla šance dělat něco víc.“

Szabo se poté spojil s předsedou odborů ve slovenské firmě, aby zjistil, co se tam děje. Podle něj Slováci nestávkují, ale protestují. A nesouvisí to přímo s kolektivním vyjednáváním, ale i tak jde o požadavky související s navýšením mezd.

„Kolektivní vyjednávání tam i u nás teprve začalo, takže s tím to opravdu nemá nic společného - my nechceme hrotit vztahy. Problém je v tom, že v uplynulém období slovenští kolegové na přesčasy chodit chtěli, ale nemohli, proto jim klesla průměrná mzda. Když po nich teď vedení žádalo, aby přišli na přesčas, odmítli. Řekli, že se jim to za daných okolností nevyplatí. Když vedení tlačilo, aby přišli, začali sbírat podpisy pod petici s požadavky na zvýšení odměn a možná to až trochu přehnali,“ nastínil situaci Szabo.

Ačkoli odbory protest neorganizují a v minulosti se Korejci postarali o to, že v nutných případech přijeli do Ostravy vypomoci Slováci, v tomto případě si Szabo myslí, že by Ostravané na Slovensko jezdit neměli. „Když může vedení firmy zaplatit autobusy, dvanáctihodinový přesčas a diety, bylo by lepší se domluvit a připlatit místním zaměstnancům v Žilině,“ míní. Situaci budou podle něj řešit manažeři i šéfové odborů v obou firmách v příštích dnech.




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Jsme McDonald’s pro jízdu na kole, říká manažer, který rozjíždí sdílení kol

ofo, čínský bikesharingový startup, funguje nově v Praze 7. S rozjezdem zde jim...

Sdílení kol dává smysl až ve chvíli, kdy bude bicyklů v ulicích hodně. Společnost Ofo ale nechce dopustit, aby v Praze...

Víc práce o víkendu nechceme, hrozí stávkou odbory ve Škodě

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Odbory ve Škodě Auto rozvířily emoce hned na začátku kolektivního jednání o pracovních podmínkách v příštím roce....

Práce ve skladu Mall.cz začíná řízeným chaosem. Balík se zrodí za 30 minut

Také Mall trápí nedostatek lidí. Chybí řidiči, řidiči vysokozdvižných vozíků,...

Na začátku je chaos, na konci zalepení krabic a předání balíků dopravcům. Mezitím kilometry spletitých cest po pásech...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.