Společnost vyhlásila v neděli bankrot a požádala ve Spojených státech o ochranu před věřiteli. Důvodem je podle společnosti nejasná situace v budoucnosti zaviněna pandemií.
Avianca podle slov jejího mluvčího tak učinila proto, aby se vyhnula ještě větším následným problémům. Stalo se tak poté, co kolumbijská vláda odmítla finančně se podílet na její záchraně. Letecká společnost zaměstnávala okolo 21 tisíc zaměstnanců, z toho 14 000 Kolumbijců.
„Avianca čelí největší krizi za celých sto let své existence,“ uvedl ve svém prohlášení generální ředitel Anko van der Werff pro CNN. „Věříme, že reorganizace podle článku 11 je nejlepší cestou vpřed k ochraně základních služeb letecké dopravy, kterou poskytujeme napříč Kolumbií a Latinskou Amerikou.“
Společnost Avianca, která loni oslavila sto let své existence, byla po nizozemské společnosti KLM druhou nejstarší leteckou společností na světě s nepřetržitým provozem. V posledních třech letech své existence byla také třetí největší leteckou společností Latinské Ameriky, hned po chilských LATAM Airlines a Brazilských aerolinkách GOL Linhas Aéreas.
Avianca byla také součástí skupiny Star Alliance, do které patří i letečtí giganti jako Lufthansa či Singapore Airlines. V minulém roce navíc holdingová společnost přidružená k United Airlines koupila většinový podíl Avianky.
AviancaJe kolumbijská národní letecká společnost, největší letecký dopravce v zemi a zároveň jedny z největších aerolinií v Latinské Americe. Po KLM je Avianca druhá nejstarší letecká společnost na světě s nepřetržitým provozem. Byla založena v roce 1919 a hlavní sídlo má v kolumbijské Bogotě. |
Jihoamerická letecká společnost je zatím nejnovějším přírůstkem do skupiny aerolinek, které koronavirovou krizi neustály. Ostatní společnosti se tak kvůli jejímu bankrotu budou muset potýkat se změnou letových plánů, uzemněním letadel a posíláním nevyužitých zaměstnanců na neplacené volno.
Avianca však není první a zřejmě ani poslední leteckou společností, která na koronavirus doplatí. V minulém měsíci po nevydařené žádosti a vládní podporu vyhlásily bankrot aerolinky Virgin Australia, v březnu kvůli covidu-19 situaci neustál britský nízkonákladový dopravce Flybe.
„V žádném případě to není překvapení,“ vyjádřil se k situaci kolumbijský ekonom Juan David Ballen. „Společnost se potácela v těžkých dluzích, a to i přesto, že loni prošla restrukturalizací.“ Za rok 2019 Avianca vykazovala podle něj dluh ve výši 7,3 miliard amerických dolarů.
Společnost má v současnosti ve flotile 189 letadel, která za den podniknou až 700 letů. Tento rok však již od poloviny března došlo k výraznému poklesu přepravy pasažérů. „Konsolidované příjmy se snížily o více než 80 procent a museli jsme začít sahat do hotovostních rezerv,“ dodává na konec Anko van der Werff.