Autopůjčovna Hertz Global Holding požádala ve Spojených státech o ochranu před věřiteli, protože se její podnikání kvůli koronavirové pandemii zastavilo a jednání s věřiteli nepřineslo potřebný výsledek. Mezinárodních operací, včetně Evropy, Austrálie a Nového Zélandu, se proces netýká, uvedla agentura Reuters.
Společnost, která působí na trhu více než 100 let, měla na konci loňského roku dluh téměř 19 miliard dolarů (475,5 miliardy Kč) a po celém světě zhruba 38 tisíc zaměstnanců. Patří zatím mezi největší firmy, které kvůli pandemii musely požádat o ochranu před věřiteli.
Firmou otřáslo vládní nařízení omezující pohyb a požadavek, aby lidé zůstávali doma. Velká část výnosů společnosti pochází z půjčování aut na letištích, teď se však tento příjem téměř zastavil.
Americkým aerolinkám se zatím podařilo podobný osud odvrátit, protože získaly pomoc v řádu miliard dolarů od vlády. To se však autopůjčovně nepovedlo. Společnost se také pokusila získat peníze na kapitálových trzích, ale ani zde neměla úspěch.
Koronavirus ve světě |
Firma začala jednat s věřiteli poté, co se jí v dubnu nepodařilo splatit část peněz za leasing aut. Platnost dohod o shovívavosti kvůli promeškání splatnosti skončila 22. května a věřitelé nebyli ochotni splatnost dále prodloužit. Podle žádosti podané u soudu měla společnost na konci dubna v hotovosti zhruba jednu miliardu dolarů, jeho dluh však činil více než 24 miliard dolarů.
Epidemie má další oběť. Autopůjčovna Hertz balancuje na pokraji bankrotu |
Správní rada společnosti jmenovala 16. května nového generálního ředitele. Předtím firma propustila zhruba 10 tisíc zaměstnanců, snížila nákupy aut o 90 procent a zastavila nedůležité výdaje. Plánovala tímto způsobem ušetřit zhruba 2,5 miliardy dolarů ročně. Varovala však také, že má značné pochybnosti o tom, zda bude schopná pokračovat v činnosti.
Historie společnosti sahá až do roku 1918, kdy Walter Jacobs, průkopník pronájmu aut, založil firmu, která umožňovala zákazníkům dočasně řídit jeden z desítky vozů Model T automobilky Ford, píše firma na svých internetových stránkách.
Firmy z tohoto průmyslu se však potýkaly s problémy již před pandemií. Společnosti se dostaly do finančního tlaku, protože zákazníci se začali přesouvat k alternativním službám. V rámci boje proti Uberu přijal Hertz plán oživení, jehož cílem byla modernizace aplikace pro chytré telefony a zlepšení správy flotily vozů k pronájmu.