Zatímco během března a dubna se mnoho zákazníků obávalo hotovosti, teď se podíl plateb kartou téměř vrátil do hodnot před pandemií. Návrat do starých kolejí nejvíce zaznamenaly malé obchody jako je COOP, naopak v online prostředí či ve velkých supermarketech platby kartou stále narůstají.
Četnost plateb kartou například výrazně klesla v družstevních prodejnách CBA, kde během koronakrize skokově stoupl podíl na zhruba 80 procent ze 30 procent na začátku roku.
„Před nouzovým stavem byl podíl plateb kartou 30 procent, nyní je to zhruba 35 procent. Ačkoliv se jedná o určitý nárůst, z našeho pohledu je zanedbatelný,“ řekl Roman Mazák, předseda obchodního Družstva CBA, které sdružuje více než tisíc českých prodejen.
Očekává, že v následujících týdnech se podíl ještě více přiblíží situaci ze začátku roku. „Nouzový stav byl tedy spíše výjimečnou záležitostí, určitě ale nezpůsobil dlouhodobé změny z hlediska nákupního chování,“ dodal.
Velmi podobný trend opětovného nástupu hotovosti sledují nejrozšířenější družstevní prodejny COOP, které se nacházejí také zejména v menších městech nebo na vesnicích.
„Platby hotovostí postupně klesají. Před koronakrizí platilo kartami kolem 20 procent lidí, poté stoupla jejich četnost na dvojnásobek. Teď znovu podíl klesá, ale stále je vyšší než před krizí, takže můžeme říct, že část lidí se naučila platit kartou,“ řekl Pavel Březina, předseda představenstva Skupiny COOP, která zahrnuje zhruba 2 500 družstevních prodejen.
Kromě toho COOP sleduje opětovný odliv části klientely do velkých hypermarketů, kterých se už zákazníci přestávají bát.
Hotovost se vrací i v dalších obchodech, na druhou stranu platby kartou vyjdou z této krize jako vítězové a celkově dlouholetý přesun k „plastu“ posílí.
Mírný nárůst oproti normálu sledují v týdnech po skončení nouzového stavu také drogerie. „Platby kartou jsou preferované o zhruba 9 procent více než ve stejném období loňského roku oproti platbě v hotovosti,“ řekl Jiří Peroutka, manažer pro komunikaci z dm-drogerie markt.
V případě on-line supermarketů jsou oproti začátku roku vidět daleko výraznější změny. „Podíl bezhotovostních a bezkontaktních plateb se významně zvýšil. Aktuálně 78 procent zákazníků využívá platbu kartou předem. Před krizí to bylo pouze 39 procent a podíl se zvyšoval relativně pomalu,“ sdělila mluvčí Rohlik.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová.
Karty v supermarketech frčí
Nemocné bankovky. Jihokorejci posílají do karantény kromě lidí i peníze |
Podobnou zkušenost mají i supermarkety. „Podíly se během pandemie změnily ve prospěch plateb kartou, kde jsme zaznamenali nárůst o 15 až 20 procent. Trend stále přetrvává, ale předpokládáme, že k určitému poklesu dojde. Pravděpodobně se ale jejich využívání nedostane na hodnoty před koronavirem,” uvedl pro iDNES.cz mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.
Velmi podobně to má Kaufland. Nárůst plateb kartou o 11 procent během koronavirové krize se zatím drží. Supermarkety Billa se k nárůstu nevyjádřily, ale podle mluvčí Dany Bratánkové více než polovina všech transakcí se v březnu a v dubnu provedla kartou a řetězec očekává, že v červnu to bude stejné.
Kromě hotovosti se lidé v pandemii lidé vyhýbali hotovosti i při platbě dobírkou za listovní a balíkové zásilky. Dobírka upadá už několik let.
„Zákazníci zřejmě chtěli co nejvíce omezit kontakt a díky koronaviru tak v podstatě řada z nich objevila kouzlo online platby kartou. Nemyslím si ale, že by aktuální situace dobírku úplně pohřbila,“ shrnul Miroslav Michalko, spolumajitel společnosti Zaslat.cz, skrze kterou zákazníci zaplatí ročně za zboží v dobírkách 320 milionů korun.
Kartám pomůže výměna generací
Odborníci předpokládají, že část spotřebitelů už u karet zůstane a k placení je bude využívat čím dál častěji. Vše ale bude záviset na míře konzervatismu, objemu a způsobu nákupů. Podle Sdružení pro bankovní karty za první letošní kvartál je patrné, že oblíbenost bezkontaktního placení meziročně narostla o 24 procent, konkrétně banky zpracovaly 229 milionů transakcí. Výsledky za druhé čtvrtletí zatím nejsou.
Nákaza z bankovek nejspíš nehrozí, přesto chodí do karantény i peníze |
Právě konzervativní postoj spotřebitelů je podle šéfa prodejen CBA Mazáka důvod, proč zejména u menších prodejen obliba plateb kartou sice stoupá, ovšem velmi pozvolna.
„Jedná se zejména o střední a starší generaci, která prakticky celoživotně preferuje platbu v hotovosti, pokud je to jen trochu možné. V menších obcích je tento trend silnější. Aby podíl karetních transakcí činil v menších prodejnách většinu, bude nutná spíše generační výměna,“ doplnil předseda Družstva CBA.
Kromě dlouhodobě neměnných preferencí je podle něj nutné zohledňovat i skutečnost, že pro menší prodejny jsou typické spíše nákupy s několika položkami, což se promítá na nižší ceně. Právě u ní je četnost platby hotovostí obecně vyšší.