Okolo 7000 míst ruší například britský maloobchodní řetězec Marks & Spencer. Kvůli restrukturalizaci firma zruší místa v obchodech i ve vedení a personální stavy očeše téměř o desetinu.
Společnost očekává, že většina lidí odejde po dohodě, případně využije možnosti odejít do předčasného důchodu. Propouštět bude v ústředním centru pro zákaznickou podporu, v regionálním managementu a v britských obchodech. Minulý měsíc řetězec oznámil, že je ohroženo 950 pracovních míst z řad manažerů prodejen a lidí z ústředí firmy.
V květnu, kdy vrcholila karanténní opatření, konstatoval generální ředitel podniku Steve Rowe, že zákazníci po koronavirové krizi už patrně nikdy nebudou nakupovat stejně. „Zatímco některé zvyky zákazníků se vrátily k normálu, jiné se změnily navždy,“ dodal.
„Koronavirová krize snížila zájem o formálnější oblečení a obuv, jakou jsou obleky, ale i třeba džíny. Naopak sportovní a pohodlné oblečení získalo na popularitě. Lidé, kteří trávili čas především doma nebo na home office, nepotřebovali tolik formálního, luxusnějšího oblečení, které normálně do zaměstnání nosí. Mnozí u tohoto návyku zůstávají,“ říká hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Odklon od formálního zboží zrcadlí i vývoj akcií firem jako Hugo Boss nebo Levi Strauss, které během koronavirové krize dramaticky poklesly a dosud se nezotavily. „Jsou stále skoro jen na polovině své úrovně ze začátku letošního roku. To znamená, že investoři nevěří v rychlý růst ziskovosti těchto firem k předkoronavirovému trendu,“ dodává Kovanda.
Problémům čelí i francouzská značka Camaieu. Ministr financí Bruno Le Maire uvedl, že pro oděvní řetězec shání kupce, aby zachránil přes 4000 pracovních míst. Kvůli následkům restrikcí, zavedených ve snaze omezit šíření nemoci covid-19, musela firma zavřít více než 800 prodejen a tržby jí od březnového začátku pandemie podle zdroje agentury AFP klesly o 95 procent. Řetězec tím pádem přišel o 162 milionů eur.
Pokles obratu o více než 50 procent zaznamenalo H&M, firma chystá uzavření téměř 200 poboček. Podobně je na tom značka Esprit. Kvůli finančním ztrátám zruší kolem padesáti obchodů. O práci tak přijde zhruba 1 100 zaměstnanců. Řadu obchodů zrušila rovněž firma C&A.
Prodejny se chystá zavírat také společnost Inditex, pod kterou mimo jiné spadá značka Zara. Ukončen bude provoz 1 200 prodejen z celého světa. Týká se to především méně populárních značek. Část obchodů bude nahrazena novými, které by měly společnosti přinést větší výdělky.
Přestože bude prodejen méně, Inditex nepočítá s velkým propouštěním zaměstnanců. Chystá se totiž posílit prodej přes internet, a tak lidem ze zrušených obchodů nabídne práci spojenou s provozováním e-shopu.
Zlaté časy internetových nákupů
Zatímco tržby z kamenných obchodů mají podniky výrazně nižší než loni, prodej přes internet a služba doručení domů si vedou dobře. Německý internetový obchod s módou Zalando ve druhém čtvrtletí více než zdvojnásobil očištěný provozní zisk na 212 milionů eur a firma také uvedla, že vlivem pandemie se počet aktivních zákazníků zvýšil o rekordních 20 procent na 34,1 milionu.
Ani podnikatelé světového měřítka nejsou ušetřeni. Na nájmech dluží americká společnost L Brands vlastnící slavnou značku spodního prádla Victoria’s Secret. Za nájem za prostory obchodu na Manhattanu v New Yorku platí drahý nájem a kvůli pandemii není schopna závazkům dostát.
„Zaplatit měsíční nájem 938 tisíc dolarů za obchod, který byl celý měsíc zavřený, je zcela frustrující,“ uvedla značka Victoria’s Secret. Firma se proto ohrazuje, že ze zásahu vyšší moci by neměla mít povinnost nájem platit.
Češi slyší na slevy, budeme je na ně lovit dál, říká šéf Zalanda |
Většina majitelů nemovitostí však uvedla, že pandemie se nepovažuje za událost vyšší moci a že nájemníci musí stále platit nájemné, i když je prodej menší nebo dokonce žádný.
„Koronavirová krize naučila v e-shopech nakupovat i ty Čechy, kteří tak dosud nečinili. Tržby tuzemských e-shopů tak letos mohou atakovat hranici 200 miliard korun. Dosavadní rekord, loňský, přitom činí 155 miliard,“ uvádí Kovanda.
Na nájmu za duben, květen a červen dluží i společnost Gap. Ta je prý ochotna s pronajímateli spolupracovat a vyřešit podmínky férového nájemného. „Je důležité si uvědomit, jak hluboký dopad má covid-19 na nákupní centra, která jsme nechali pro nás a naše zákazníky celé měsíce uzavřená,“ řekl manažer komunikace v Gap Mark Daniel Snyder.
S obavami z druhé vlny a snižováním nákladů ještě ale nemají oděvní firmy vyhráno. „Koronavirus udeřil na oděvní prodejny celosvětově. Podzim může být likvidační pro celou řadu z těch, kteří jarní vlnu pandemie ještě ustáli,“ říká Kovanda závěrem.