Ten díky svému jednoduchému výpočtu názorně ukazuje rozdíly právě u Big Macu v různých zemích. Vychází sice z imaginárního stavu, kdy ve světě všude fungují stejné podmínky. Ale díky identickému výrobku, jako jsou sendviče od McDonald's, je užitečnou pomůckou pro srovnání cen a kurzů měn v jednotlivých zemích.
Poslední čísla ukazují, že v Česku stojí BigMac průměrně 66 korun. To je v přepočtu asi o 12 korun víc než v USA. V roce 2000 dosahovaly ceny českých hamburgerů po přepočtu asi poloviny ceny v USA.
Ceny by se srovnaly až při kurzu 18,50 koruny za dolar, ten skutečný včera činil 15,39. Podle tohoto klíče je česká koruna nadhodnocena k americké měně o 28 procent.
Český BigMac byl poprvé dražší než ten americký na konci loňského roku. Podle analytika Jana Čermáka z ČSOB je tento zvrat způsoben především vývojem kurzu eura k dolaru. Na BigMacu je podle něj vidět až 50procentní nadhodnocení eura vůči dolaru.
Čermák podle svých výpočtů, kde zohlednil i rozdílnou produktivitu práce mezi Českem a eurozónou, dospěl také k výslednému šestiprocentnímu nadhodnocení koruny vůči euru. "Vzhledem k rozdílné produktivitě v eurozóně je naše cenová hladina příliš vysoko. Může za to vysoká inflace, ale především silná koruna," říká k tomu Čermák.
I přes slabý dolar však zlevňování hamburgrů v Česku neočekává. "Jsem k tomu skeptický, muselo by dojít k drastickému propadu cen potravin," dodává.
Se slevami nepočítají ani u McDonald's. "Rozdíl v ceně určuje vyšší DPH, konkurenční prostředí, náklady na suroviny, jde o rozdílné trhy," shrnuje mluvčí firmy Drahomíra Jiráková. Musíme se tedy smířit s překvapivým sdělením, že v Česku je toto vše dražší než v USA.
Cena BigMac | |||
V místní měně | V dolarech | Rozdíl | |
USA | 3,57 | 3,57 | - |
Norsko | 40 | 7,88 | +121 % |
Švédsko | 38 | 6,37 | +79 % |
Švýcarsko | 6,50 | 6,36 | +78 % |
Dánsko | 28 | 5,95 | +67 % |
Eurozóna | 3,37 | 5,34 | +50 % |
ČR | 66,1 | 4,56 | +28 % |
Thajsko | 62 | 1,86 | -48 % |
Čína | 12,5 | 1,83 | -49 % |
Hongkong | 13,3 | 1,71 | -52 % |
Malajsie | 5,5 | 1,72 | -52 % |
Zdroj: The Economist 24. 7. 2007 |