Zájem o reklamu na fotbalovém šampionátu pokulhává, firmám vadí korupce a Rusko

  15:32aktualizováno  15:32
Zájem předních západních značek o propagaci během letošního mistrovství světa ve fotbale je spíše opatrný. Důvodem je reputace Mezinárodní federace fotbalových asociací (FIFA) poškozená korupčními skandály a fakt, že šampionát pořádá Rusko. Uvolněný reklamní prostor zabírají čínské firmy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Kromě tradičních velkých inzerentů jako McDonald’s, Visa nebo Coca-Cola, můžeme na letos na mistrovství vidět i méně známá loga čínských společností. Mezi nimi například emblém konglomerátu Wanda Group, znak výrobce bílé techniky Hisense nebo technologické firmy Vivo.

Letošní fotbalový šampionát podle odhadů navýší globální výdaje na reklamu o 2,4 miliardy dolarů. Třetinu z této částky utratí podle údajů mediální firmy Zenith právě čínské značky. Podle dat společnosti Nielsen, která se zabývá marketingovým výzkumem, mají asijští sponzoří 39procentní zastoupení. Před čtyřmi lety v Brazílii byl podíl asijských sponzorů 20 procent.

O sponzorská místa není zájem

Důvodem vlažného přístupu západních firem jsou obavy o spojování jejich značek s korupcí poznamenanou organizací FIFA a hostitelskou zemí, kterou je letos Ruská federace. FIFA se po propuknutí masivního korupčního skandálu v roce 2015 musela potýkat s odchodem velkých sponzorů. Smlouvu s federací neobnovili Sony, aerolinky Emirates či výrobce motorových olejů Castrol.

Podle studie Nielsenu získala FIFA v letech 2011–2014 před mistrovstvím v Brazílii na sponzorských darech 1,629 miliardy dolarů. Podle odhadů pro období 2015–2018 by mělo dojít k poklesu této sumy na 1,45 miliardy dolarů.

Britský The Independent píše, že z 34 nabízených míst pro sponzory se jich prodalo pouze dvacet, což pro FIFA bude také znamenat stovky milionů dolarů ušlého zisku. Prezident Gianni Infantino přitom sliboval, že během jeho funkčního období příjmy naopak porostou.

Chybí kulturní odkazy na Rusko

Odlišná struktura značek inzerujících na mistrovství reflektuje také trendy v mezinárodní politice. Pro mnohé z nich je problémem spojování s Ruskem, zejména kvůli jeho agresivní zahraniční politice. Západní firmy si tak v reklamních kampaních počínají mimořádně opatrně.

„Nevidíte u nich žádné využívání kulturních odkazů na Rusko,“ řekl CNN Steve Martin, šéf firmy M&C Saatchi Sport and Entertainment, která pracovala na reklamních kampaních Coca-coly pro šampionáty ve fotbale od roku 2006. Ruská federace představuje problém i pro četné dopingové skandály, kvůli nimž museli čistí ruští sportovci na poslední olympiádě startovat pod neutrální vlajkou.

Západní společnosti by mohly podobným způsobem přistupovat i k dalšímu fotbalovému mistrovství, které se bude konat za čtyři roky v Kataru. Šampionát v roce 2026 se pak bude konat v USA, Kanadě a Mexiku, což zřejmě přivede ztracené západní značky zpátky.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Křetínský kupuje podíl deníku Le Monde, tvrdí list

Daniel Křetínský, majitel fotbalové Sparty

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským finančníkem Matthieu Pigassem o koupi podílu ve francouzském...

Válka eBay s Amazonem pokračuje. Aukční server žaluje lov pracovníků

Ilustrační snímek

Aukční portál eBay zažaloval e-shopového globálního krále Amazon. Obvinil ho, že mu nelegální cestou přetahoval...

Změny klimatu vyženou ceny piva na dvojnásobek, tvrdí vědci

Ilustrační snímek

Pivo se v budoucnu stejně jako čokoláda, káva nebo víno může stát obětí klimatických změn, které povedou až ke...



Najdete na iDNES.cz