Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Škoda po nás žádala úplatek, tvrdí egyptský dovozce aut. Firma to odmítá

  • 48
Bývalý egyptský importér vozů Škoda, firma Artoc Auto, si stěžuje na korupci v české automobilce. Majitel a zakladatel firmy Muhammad Šafik Gabr podle aktuálního vydání německého časopisu Der Spiegel tvrdí, že Škoda Auto s ním rozvázala kontrakt, protože prý nebyl ochoten přistoupit na úplatek, který požadoval jeden z manažerů společnosti.

Obchodní spolupráce mezi Gabrovou firmou a Škodou byla přerušena loni po 23 letech, během nichž Gabr jako generální importér vozů Škoda vybudoval obchodní síť a prodával až 8 000 automobilů ročně. Der Spiegel označuje Gabra za jednoho z nejbohatších Egypťanů a také uznávaného filantropa.

Škoda Auto se podle německého časopisu k důvodům vypovězení smlouvy nechce vyjadřovat a pouze potvrdila, že v Egyptě proti ní byla podána žaloba. Její vlastní vyšetřování prý neodhalilo žádné selhání jejích pracovníků. „Škoda Auto ukončila spolupráci se společností Artoc Auto k 30. listopadu 2016. K obsahu našich obchodních vztahů se principiálně nevyjadřujeme,“ uvedl pro iDNES.cz za mladoboleslavskou automobilku Zdeněk Štěpánek.

Podle Gabra bylo vypovězení smlouvy trestem za to, že jeho firma Artoc opakovaně odmítala platit úplatky. Vydírat se ji údajně pokoušel nejmenovaný manažer Škody. „Výtky společnosti Artoc Auto jsou nám známé, naše interní vyšetřování však žádné chybné jednání zaměstnance nepotvrdilo. Vzhledem k probíhajícímu řízení nebudeme další detaily komentovat,“ dodal Štěpánek.

Egyptský importér vznesl obvinění, že manažer od roku 2011 opakovaně požadoval za dodané automobily peníze bokem. Když nedostal zaplaceno, dodávky částečně zdržoval, omezoval nebo zastavoval. V důsledku toho Artoc dostával mnohem méně aut, než jich mohl na egyptském trhu prodat. Jenom loni tak činil propad obratu 79 procent, píše Der Spiegel.

Spolupráce mezi automobilkou a egyptským partnerem se odehrávala spíš na neformální bázi. Obě strany si důvěřovaly natolik, že dohody často stvrzovaly jen podáním ruky. To ale chtěla automobilka změnit a loni egyptskému partnerovi předložila novou smlouvu, která prý odpovídala mezinárodním standardům. Artoc se ale obával, že podepsáním kontraktu přijde o práva zaručená po desetiletí, a tak ho odmítal podepsat. Brzy nato přišla výpověď spolupráce.

Pokud by se nařčení Egypťanů potvrdila, nebylo by to poprvé, co Škoda ve vztahu ke svým dealerům porušila zákon. Přibližně ve stejné době, tedy v letech 2011 a 2012, organizovala v Česku automobilka mezi dealery cenový kartel. Tajně a protizákonně nařídila prodejcům, aby si cenami nekonkurovali. Mladoboleslavská firma podle dokumentů antimonopolního úřadu na dodržování dohodnutých cen navíc dohlížela a nutila jednotlivé dealery k donášení na své konkurenty, kteří by dohodu o maržích nerespektovali.

Za to Škoda dostala od antimonopolního úřadu koncem roku 2015 pokutu 49 milionů korun, kterou nijak nerozporovala. Úřad zveřejnil rozhodnutí po více než pěti měsících, a to až když o něj podle zákona o přístupu k informacím požádala MF DNES (podrobnosti čtěte zde).

,