Vozy potravinového e-shopu Košík.cz

Vozy potravinového e-shopu Košík.cz | foto: Košík.cz

Košík.cz míří do regionů, víc než půlka Čechů může nakoupit jídlo on-line

  • 12
Obyvatelé Bohumína, Chomutova, Ostravy či Mostu si mohou od úterka poprvé nakoupit potraviny přes internet. On-line prodejce Košík.cz jako první v Česku spustil rozvozy do regionů. Expanze mimo největší města se potravinovým e-shopům doposud nedařila.

Ušetřit si frontu u poklady v předvánočním čase a nakoupit jídlo z domova od počítače může od úterka 5,5 milionů obyvatel České republiky. Tolik lidí totiž žije na území, které nově zaváží potravinový e-shop Košík.cz. Společnost v úterý oznámila rozsáhlou expanzi do českých, ale především moravských regionů.

„Expandujeme na velmi široké území, provedli jsme řadu testovacích objednávek a víme, že jsem schopni je zavést. Nemáme žádné problémy ani výpadky,“ prohlásil šéf firmy a jeden ze spolumajitelů Jakub Šulta.

Na trhu s rozvozem potravin přituhuje, expanze do menších měst zatím drhne

Košík.cz, za kterým vedle Šulty stojí ještě bývalý majitel Auto Kelly Josef Koller, výrobce krmiva pro psy značky Brit Pavel Bouška a dva menší investoři, se tak dostává do měst, které doposud žádný potravinový prodejce nepokrýval.

Konkurenční obchody se soustředí především na Prahu a Brno a okolí, popřípadě Pardubice, Hradec Králové či Plzeň. Avšak lidé z Chomutova, Mostu, Frýdku-Místku, Ostravy, Havířova, Karviné, Bohumína, Přerova, Prostějova a Olomouce si mohou jídlo přes internet objednat vůbec poprvé.

Obyvatelé těchto lokalit mají jiné nákupní zvyklosti než zákazníci ve velkých městech. Objednávají sice méně často než Pražané, své nákupy však lépe plánují a jednotlivé objednávky pak mají vyšší hodnotu. Podle Šulty se tak nepotvrzují obavy z nižší kupní síly v některých lokalitách, která by mohla z rozšíření závozové oblasti do ekonomicky slabých regionů udělat ztrátový podnik.

Expanzi do regionů slibují obchodníci dlouho

Expanze do regionů se na jinak rychle rostoucím trhu s prodejem jídla on-line zatím moc nedařila. Ani jednička trhu iTesco, která odstartovala rozvážení potravin před čtyřmi lety jako první a může se opřít o rozsáhlou síť vlastních hypermarketů, doposud nepokrývá celé území republiky a omezuje se na velká města a oblast středních Čech.

Ostatní konkurenti sice rozšíření svých služeb rovněž už nějakou dobu avizují, tak daleko jako Košík.cz se zatím ale nikdo nedostal. Rohlík.cz, který řídí a spoluvlastní Tomáš Čupr spolu s investory Mitonem, Enernem a logistickou firmou Hopi, už v únoru oznámil záměr jít do měst nad 30 tisíc obyvatel. To se zatím nestalo.

Test e-shopů s potravinami: občas prošlé zboží a zpoždění, ale vstřícnost

Podle mluvčí Michaely Gregorové se společnost soustředila na růst v Praze a Brně, a plány proto posunula. „Hned po Novém roce se Rohlík.cz rozšíří do celé České republiky,“ slibuje však Gregorová s tím, že detaily firma brzy zveřejní.

„Další konkrétní zahuštění závozové plochy již máme naplánováno a testujeme ho, pravděpodobně ho představíme ještě v prosinci,“ říká i František Brož za Kolonial.cz. Poslední z čtyřky potravinových e-shopů letos zkoušel zavážet Mladou Boleslav, později se ale z města zase stáhl.

Prodejce, který patří do Mall Group spoluvlastněné Jakubem Havrlantem, Danielem Křetínským, Patrikem Tkáčem a skupinou PPF, tak nově alespoň nabízí lyžařům vyzvednutí nákupu přímo pod lanovkou ve Špindlerově Mlýně.

Rozvoz nejvíce komplikuje pečivo

Košík.cz letáky

Nakupujete na e-shopu Košík.cz? Všechny aktuální letáky Košík.cz a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Ani u společnosti Košík.cz neproběhlo vše hladce. Původně plánovala obchod odstartovat zavážení menších měst už v říjnu. Navíc chtěla jít do měst nad 40 tisíc obyvatel, hranici však nakonec zvýšila o deset tisíc lidí. Podle Šulty bylo důvodem prodlení testování provozu, aby se vychytaly veškeré chyby.

Internetovému prodeji v regionech se zatím moc nedaří hlavně kvůli náročné logistice. Obchodník musí celý proces naplánovat tak, aby přesně seskládal položky jednotlivých nákupů, doručil je zákazníkovi při dodržení veškerých hygienických předpisů relativně rychle a to tak, aby na doručení neprodělal. Třeba Košík.cz tak doručuje nejrychleji za tři hodiny a podle Šulty nemá smysl usilovat o zrychlení. Prodejce by to prý sice dokázal, ekonomicky by se to však nevyplatilo.

Celý proces lze do značné míry automatizovat, ale i to má své limity. Velkou komplikací je například dodávka čerstvého pečiva. To se do jednotlivých zásilek musí dodávat až na poslední chvíli poté, co jsou již přepravky pro jednotlivé zákazníky kompletně připravené.