InsightART je dceřinou společností firmy ADVACAM a jejími zakladateli jsou fyzik Josef Uher, podnikatel Jan Sohar a restaurátor Jiří Lauterkranc. Startup vyvinul speciální detektor, který přináší kosmickou technologii zpět na Zemi a skenuje s ním umělecká díla, čímž po vrstvách odhaluje jejich DNA. V minulosti tak například objevil nový obraz Vincenta van Gogha.
Přesně 500 let od smrti umělce Raffaela Santiho se nyní českému projektu povedlo ověřit pravost obrazu Madona s dítětem. „Dlouho se pochybovalo, ale je to skutečně Raffael,“ potvrzuje bývalý ředitel Národní galerie Jiří Fajt.
O hodnotě obrazu se dá jen spekulovat, rozhodně se ale jedná o hodnotné dílo. „Odhadoval bych stovky milionů eur,“ říká Fajt.
Od papeže k Hitlerovi
Obraz byl namalovaný na objednávku papeže Lva X. v roce 1517 pro umístění na oltář ve Svaté chýši v Loretu. Raffaelova Madona s dítětem z roku 1517 zůstala ve Vatikánu až do roku 1798, kdy byla pod patronátem papeže Pia VI. Po obsazení Říma bonapartisty roku 1798 bylo dílo odvezeno do Paříže, kde setrvalo v Napoleonových sbírkách až do jeho pádu v roce 1813.
Následně obraz přechází do vlastnictví francouzského krále z rodu Bourbonů Ludvíka XVIII., který jej záhy prodává do Londýna prvnímu místopředsedovi univerzity v Newcastle Charlesovi Bosanquetovi, jehož rodina vlastnila obraz až do roku 1928, kdy se prostřednictvím obchodníka s obrazy Dr. Hahna stěhuje zpět do Francie.
Kosmické Česko |
V Paříži obraz zakoupil Ernst Bleuer, který ho převezl do Prahy a následně odprodal Otomaru Švehlovi. Švehla obraz nabídl k odkupu prezidentské kanceláři Československa a také říšskému kancléři Adolfu Hitlerovi. K prodeji nakonec nedošlo a po Švehlově úmrtí přechází dílo do vlastnictví jeho manželky Emile Švehlové. V roce 1992 obraz na Slovensku zakoupil český podnikatel, který jej odvezl do ciziny.
Přízvisko ztracený nemá obraz náhodou. „Od třicátých let devatenáctého století se o přesné poloze obrazu moc nevědělo a pomalu se na něj zapomínalo. Navíc není běžné, že takto hodnotná malba, která má řady kopií, nevisí v galerii, ale je v soukromém vlastnictví. I proto někteří zlí jazykové tvrdili, že obraz není pravý,“ vysvětluje restaurátor Jiří Lauterkranc.
Užitečný ve vesmíru i v galerii
Po dlouhých analýzách a pokusech o restaurování obrazu byla do procesu zkoumání přizvána společnost InsightART se svým robotickým skenerem RToo, který je specializovaný na průzkum umění.Přístroj využívá částicový detektor, vyvinutý v CERNu, používaný i ve vesmírném výzkumu, a vyráběný českou firmou Advacam.
Přístroj, který je unikátní i díky tomu, že je ho možné poměrně snadno přesouvat a nemusí se k němu složitě dopravovat umělecká díla, je finančně nákladnou záležitostí. „Investovali jsme do něj okolo půl milionu euro,“ říká šéf InsighARTu Jan Sohar.
Díky ionizujícímu záření a supercitlivému detektoru jsou schopni odhalit každý tah štětcem, použité materiály v barvách i překreslená díla zakrytá nánosem nové barvy
„Tato technologie, která je mimo jiné využívána i pro měření radiace na Mezinárodní kosmické stanici (ISS), je schopna detekce a počítání jednotlivých fotonů záření, a navíc dokáže rozlišit jejich vlnovou délku,“ představuje technologii fyzik a technologický šéf InsightARTu Josef Uher.
„Klasický rentgen používaný doposud vytváří černobílé snímky. RToo ale poskytuje spektrální rentgenové snímky, ve kterých vyniknou různé materiály na základě jejich prvkového složení,“ vysvětluje.
Dílo bylo skenováno metodou spektrální rentgenové radiografie a výsledné skeny odhalily detailní strukturu vnitřní výstavby Raffaelova obrazu. „ Ze spektrálních radiografických snímků lze vyčíst, že celková koncepce malby byla precizně promyšlena od podkladových vrstev až po finální lazury. Je evidentní že koncept tohoto obrazu Raffael osobně promýšlel do nejmenších detailů a s jasnou vizí o jeho finální podobě,” uvádí k výsledkům průzkumů restaurátor Lauterkranc.
Díky využití vesmírné technologie se startup InsightART mohl přihlásit do businessového inkubátoru Evropské kosmické agentury. „Jsme zvyklí na různé využití technologií; od družicových dat, navigačních systémů po letouny a družice. Spojení s uměním je ale velice netradiční a takový projekt máme v inkubátoru pouze jeden ,“ říká projektový manažer ESA BIC Prague Michal Kuneš.
„Díky inkubátoru Evropské kosmické agentury jsme byli schopni sestavit náš první prototyp rentgenového skeneru pro analýzu uměleckých děl. V této první fázi jsme také mnoho úsilí věnovali výzkumu, testování aparatury a nastavování technologických procesů, k čemuž byla podpora ESA BICu velmi důležitá,” dodává závěrem Lauterkranc.
Firmě se v inkubačním programu podařilo napojit na londýnskou aukční síň Sotheby´s a rozjet podnikání na mezinárodním trhu. V současnosti je InsightART provázán se světovými odborníky z významných muzeí, galerií i aukčních síní.