Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Učil se v Mexiku u Slima, teď chce Stephenson ovládnout mediální byznys

  18:14aktualizováno  18:14
Jde-li o mediální akvizice, nebojí se šéf amerického telekomunikačního obra AT&T Randall Stephenson jít do přímého střetu s antimonopolními žraloky. Sám ví, že jeho snaha o převzetí mediálního domu Time Warner za 85,4 miliardy dolarů (tedy 2,1 bilionu korun), může u regulátorů narazit. Ale věří, že je dokáže přesvědčit.

Randall L. Stephenson z AT&T. | foto: Profimedia.cz

Důvod, proč se šestapadesátiletý rodák z Oklahomy do toho rizikového obchodu - jež se může dotknout i českého trhu - pouští, je nasnadě. „Pokud v tomto oboru můžete dosáhnout úspor z rozsahu a dokážete ten složitý komplex dobře řídit, je to obrovská konkurenční výhoda,“ vysvětluje.

Největší fúze roku. AT&T převezme mediální koncern Time Warner

Před americkými úřady to nebude mít snadné. Oba prezidentští kandidáti už varovali, že propojení producenta obsahu s jeho distributorem, tedy rostoucí koncentrace na mediálním trhu, je varující. A Donald Trump dokonce neváhal přijít s tím, že jako prezident by spojení firem zabránil.

Tentokrát to snad vyjde

Sám Stephenson se přitom už na akviziční frontě jednou spálil, když chtěl v roce 2011 koupit konkurenční T-Mobile USA za 39 miliard dolarů. Antimonopolní úřad však u soudů tohle spojení zablokoval. A pro AT&T nebyl tenhle neúspěch levný, firma musela zaplatit smluvní pokutu čtyři miliardy dolarů.

Stephensonova cesta přes Mexiko až na vrchol

Syn majitele velkovýkrmny dobytka vystudoval na oklahomské univerzitě účetnictví a těsně po studiích nastoupil do AT&T.

V roce 1992 se Randall Stephenson v rámci firmy přesunul do Mexika, kde čtyři roky pracoval pro jednoho z nejbohatších lidí planety a telekomunikačního magnáta Carlose Slima.

Po návratu do Států začala jeho kariéra strmě stoupat, nejprve se stal finančních ředitelem - firma tehdy uskutečnila několik obřích nákupů. Od roku 2007 vede celou firmu, poslední velkou akvizicí byla loňská koupě satelitního providera DirecTV.

Stephenson připouští, že všechno nepůjde hladce. Počítá s tím, že se bude muset zavázat k poskytování programů, které Time Warner vytvoří, i s dalšími distributory. Ale tvrdí, že vlastnictví producenta filmů a televizních pořadů pomůže firmě rychle reagovat. „Budeme moci inovovat rychleji a dostat služby na trh mnohem rychleji, pokud je budeme vlastnit,“ říká.

Česká mediální stopa

Pokud dostane obří transakce zelenou od regulátorů, bude zajímavé sledovat i český mediální trh. Time Warner je totiž hlavním akcionářem CME, majitele televize Nova a dalších stanic v regionu. Čas od času se přitom objevují spekulace, že o nejsledovanější tuzemskou stanici usiluje některý z domácích oligarchů.

„Tato transakce spekulacím napomůže, ale podle mého názoru nebudou nijak konkrétnější než v minulosti. Spíše to vidím tak, že v horizontu dvou let, tedy než bude transakce uzavřena, se nic měnit nebude,“ říká analytik Cyrrus Tomáš Menčík.

Firmě se přitom v poslední době relativně daří, zbavila se částí, které ji nevydělávaly. „Provozní zisk společnosti roste poslední tři roky a letos má vykročeno k dalšímu růstu. Velký podíl na zlepšujících se výsledcích má mimo úspor zejména i růst reklamních trhů v regionu,“ říká analytik Patria Finance Václav Kmínek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Pivo budiž požehnáno. Zavřené kostely se znovu otevírají jako pivovary

Jenom od roku 2011 bylo ve Spojených státech nejméně deset starých kostelů předěláno na nové pivovary. A nejméně čtyři se mají otevřít v příštím roce. Tento...  celý článek

Ilustrační foto
Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

On-line prodejce Amazon pronikl do života Američanů různými způsoby. Začalo to obyčejnými knihami. Pokračovalo to těmi elektronickými, čtečkou Kindle,...  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.