Impozantní sumu za své čtyřleté funkční období, které mu v únoru končí (ale hned mu začne další), Roman získává hlavně díky neuvěřitelnému růstu ceny akcií ČEZ – od roku 2004 poskočily zhruba o tisíc korun. Faktem je, že ČEZ se za poslední roky změnil. Otázkou je, jak velký podíl na tom mají samotní manažeři.
Od roku 2004 se čistý zisk elektrárenské firmy zvedl ze 14 miliard na čtyřicet a tržby ze 100 miliard na více než 160 miliard korun. A to za situace, kdy se trh s elektřinou zcela otevřel konkurenci a přibyly na něm desítky nezávislých obchodníků.
"Firma prošla zásadní restrukturalizací a z původní jakési projektové kanceláře se stal významný evropský hráč," hodnotí proměnu Dean Brabec, šéf sektoru Energy a Utilities poradenské společnosti Arthur D. Little.
ČEZ tak stále roste i přesto, že svou zcela dominantní pozici ztrácí. Jestliže totiž ještě v roce 2006 dodával elektřinu 60 procentům všech konečných zákazníků v zemi, loni ke konci roku jich už bylo jen 50 procent. Ostatní patří německému E.ON a Pražské energetice, jen několik málo procent si zatím ukousli noví obchodníci.
Něco jiného je to ale ve výrobě elektřiny, kde má ČEZ neochvějně přes 70 procent trhu. V čem je tedy ještě kouzlo vysokého růstu zisku a cen akcií? Je to hlavně zdražování elektřiny, expanze v zahraničí a politická podpora, jíž se firma těší. Samotná elektřina v posledních letech každoročně podraží nejméně o zhruba patnáct, ale i více procent.
Ačkoliv ČEZ argumentuje tím, že ceny rostou všude a na otevřeném trhu nelze hrát nějakou "domácí" cenovou politiku, jasné je, že firma jede v cenovém výtahu rychleji, než by bylo nutné. Pohled na ceny pro domácnosti sledované Eurostatem dokládá, že nerostou v celé Evropské unii stejně a někde sazba loni meziročně dokonce klesla, ačkoliv jde jen o výjimky.
"Marže na cenách elektřiny u nás jsou jednoznačně vysoké. Když se porovná, za kolik vyrábí a prodává elektřinu například německá RWE a za kolik ČEZ, tak profit ČEZ je nesrovnatelně vyšší," upozorňuje Brabec.
RWE přitom v Německu čelí ostré kritice vlády a pokusům o regulaci. ČEZ naopak žádné problémy nemá. A konkurence? Ta sice část marže umaže, aby získala zákazníky, ale velké zisky vyhovují všem firmám, a tak jsou velmi opatrné. Politici navíc ČEZ pomohli v minulosti vícekrát. Přihráli mu velmi levně regionální distributory proudu či klíčového dodavatele uhlí Severočeské doly. Hlavní zásluhou vedení ČEZ jsou tak zatím úspěšné investice v zahraničí.