Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kožené pohorky mají na kahánku

aktualizováno 
Má v době moderních textilních materiálů a prodyšných membrán smysl kupovat kožené pohorky? Ano, ale vhodné jsou jen pro pečlivky, kteří chtějí jedny boty na deset let. O pohorky je totiž potřeba se pravidelně starat, čistit je, napouštět voskem, krémovat a jednou za pár let nechat vyměnit podrážky. Za péči, kterou dostanou, se odvděčí vytvarováním přesně podle nohou a stylu chůze majitele. Za to se ovšem platí tím, že každé celokožené boty nejdéle po jednom dnu chůze v mokru navlhnou a poté dlouho schnou.

"Hodí se tedy hlavně na jednodenní túry, po kterých je možné boty důkladně vysušit," radí dlouholetý učitel sportů v přírodě Petr Ďoubalík. Jeho slova potvrdil test osmi trekkingových párů bot, ve kterém proti sobě bojovaly pohorky z textilu i kůže doplněné gore-texovou membránou a klasické kožené modely. Všechny patří mezi nejprodávanější boty své kategorie a stojí od dvou do šesti a půl tisíce korun.

VÍTĚZ TESTU

V testu s přehledem zvítězily kožené boty s gore-texovou vložkou Hanwag Alaska za pět a půl tisíce korun. Ani po každodenním půlročním nošení v zimě a na jaře do nich neteklo.

HANWAG ALASKA
5490 Kč
kůže + Gore-tex

LASPORTIVA TIBET ****
4690 Kč
kůže + Gore-tex

MEINDL ISLAND ****
5780 Kč
kůže + Gore-tex

LOWA SCOUT ***
6300 Kč
kůže

PLANIKA ***
3320 Kč
kůže + Comtec

RAICHLE SCOUT ***
4230 Kč textil
Cordura + Gore-tex

AKU SILA GTX **
3200 Kč
textil Air8000 + Gore-tex

PRABOS CONDOR *
1990 Kč
kůže

Poznámky: Stupnice hodnocení od ***** zcela nepromokavé a přitom aspoň částečně prodyšné boty až * boty, kterými během testování pronikala voda. Ceny odpovídají obvyklé situaci na trhu.
Pramen: Zkušebna materiálů, polotovarů a obuvi Zlín a TEST DNES

 

Textilní boty jsou lehké

V testu nebyly zastoupeny boty s membránou Sympatex, protože se z trhu v poslední době vytratily. Jedny boty v testu měly membránu Comtec. "To je ve skutečnosti Gore-tex," vysvětluje Branislav Adamec, který ve firmě Gore, která vyrábí oblečení a obuv s vodonepropustnou membránou, dříve pracoval a dnes spoluvlastní společnost, jež šije z gore-texových materiálů. "Je to jen levnější značka stejné membrány."

Zatímco celokožené boty si dnes kupují především starší turisté, textilní pohory s membránou jsou doménou mladých lidí. Jsou lehoučké, neteče do nich, nejsou nijak masivní a dobře se v nich chodí i s batohem na zádech. Vydrží ovšem jen pár let a na sněhu je v nich zima. "Kdo má na to, aby do nich investoval každé dva roky pár tisíc korun, nemusí přemýšlet o ničem jiném," nechal se nedávno slyšet pražský cestovatel a fotograf Michal Bílý.

Dobré vlastnosti textilních a celokožených bot spojily pohorky kombinující kožený svršek a gore-texovou membránu uvnitř. I v největším mokru do nich nepronikne jediná kapka (pokud nenateče shora), a naopak odpařený pot se srazí venku. "Membrána v botách je veřejným přiznáním obuvníků, že i sebelepší kůže po čase proteče," domnívá se Petr Ďoubalík.

V testu se ukázalo, že pokud se boty zapařují a ještě protékají, zaviňuje to jejich špatné ušití nebo materiál. "K průniku vody do testované obuvi Raichle, Aku a Planika došlo v místě ohybu," prohlásila do protokolu Marie Ordeltová, která vedla laboratorní část testu. "Do bot Lowa vnikla voda porušeným spojem u jazyka."

Naopak simulovaný osmihodinový výšlap vydržely boty LaSportiva a Meindl. Úplného konce testu se dočkaly boty Hanwag, které ve zkušebním stroji, který simuloval celodenní túru za deště, vydržely uvnitř suché. "Žádný ze zkoušejících si při nošení nestěžoval na vlhko v botách," připomíná Petr Ďoubalík a zároveň připouští: "Při mnohatisícovém opakování strojově přesného kroku v laboratořích se projeví každá chyba výroby."

V laboratoři nebyly zkoušeny boty ihned po koupi, protože v testech, které v minulých letech zveřejnila MF DNES, byly všechny nové boty vždycky nepropustné. Test bot pokračuje až do jejich úplného roztrhání. O výsledcích budeme informovat na jaře příštího roku.

 

SLOVNÍČEK

membrána
- slaboučká vrstva, která zabraňuje pronikání vody, ale umožňuje odpařování potu

Gore-tex - nejpoužívanější typ membrány, firma Gore ručí za všechno oblečení i boty, které membránu obsahují

Comtec - jiný obchodní název pro Gore-tex, za comtecové výrobky firma neručí

Sympatex - membránový materiál používaný hlavně do oblečení


JAK SE TESTOVALO

Boty byly nakoupeny začátkem podzimu loňského roku přesně podle individuálních velikostí jednotlivých zkoušejících. Každý z nich měl k dispozici páry dvou různých značek. Všichni používali jednotné trekkingové ponožky značek Lasting Sox a Moira. Všichni testéři byli učitelé tělesné výchovy. Každý pár má "odchozeno" 290-360 km v různorodém terénu od města přes víkendové výlety v Česku po vysokohorskou turistiku v Karpatech a Alpách. Začátkem léta boty předali do zlínské Zkušebny materiálů, polotovarů a obuvi, kde proběhly laboratorní zkoušky vodopropustnosti na stroji, který simuluje chůzi. Konzultanty testu byla Marie Ordeltová (zkušebna) a Petr Ďoubalík (praktické zkoušky).


PROTOKOL

Bylo zakoupeno 8 párů bot, které byly běžně na českém trhu na podzim 2000. Původní snahou bylo zakoupit vždy dvojici bot, ve které by jedny boty byly celokožené bez membrány a druhé naopak s textilním svrškem a s různými membránami. Vzhledem k situaci na trhu nebylo možné toto realizovat. Celokožené boty bez membrány nebyly v obchodech téměř žádné (koupeny pouze Lowa a Prabos) a mezi membránovými zcela jasně převládal Gore-Tex. V testu jsou nakonec z jiných membrán jen boty Planika s Comtecem. Boty se sympatexem, které jsme chtěli mít v testu, byly k dostání jen v takových modelech, které nebyly vhodné pro náročnou turistiku.

Boty byly co nejčastěji a záměrně nošeny na každé noze jedna z páru, aby bylo možno zaznamenávat subjektivní pocitové rozdíly mezi nimi. Pro sjednocení podmínek testu byly používány stejné kvalitní ponožky, určené pro náročnou turistiku (Lasting Sox a Moira). Všechny boty chodily podzim a zimu 2000 a jaro 2001. Dle záznamů mají za sebou 290 až 360 km.

Výrobce, název bot, typ bot (membrána)

1-Aku, §§§, textilní svršek Air8000 (gtx)
2-Hanwag, Alaska, kůže (gtx)
3-LaSportiva, Tibet, kůže (gtx)
4-Lowa, §§§, celokožené (-)
5-Meindl, Island, kůže (gtx)
6-Planika, Trekking, kůže (gtx)
7-Prabos, Condor, celokožené (-)
8-Raichle, Scout, textilní svršek Cordura (gtx)

 

VÝSLEDKY TESTOVÁNÍ:

Kvalita a stav vložek na konci testu:
Uspokojivá a srovnatelná u všech bot, nenalezeny rozdíly

Kvalita provedení šití, jeho porušení bez zavinění mechanickým oděrem:
Výborná u všech bot. K malému porušení nitě došlo u levé boty Planika v místě ohybu na nártu.

Kvalita lepených spojů, spojení podrážky (podešve) a svršku:
Rozlepila se pravá i levá bota Prabos. Tyto boty zůstaly i po rozlepení funkční, avšak jedná se zjevně o technologickou vadu, díky které nemohou být doporučeny.

Kvalita šněrovacích háčků a oček:
U všech bot fungovaly kovové součásti šněrování bezvadně. U levé boty Meindl došlo k malému odehnutí jednoho háčku, bez vlivu na funkci. Žádné háčky ani očka nezkorodovaly. Lze pouze předpokládat, že největší životnost bude mít „kování“ na botách Lowa, ale v této chvíli je to pouhá spekulace.

Kvalita šněrovadel:
Dobrá a bez připomínek u všech bot. Nedošlo k znatelnému opotřebování.

Kvalita a opotřebení podrážky, funkce na různých površích:
Kvalita a opotřebení podrážky je u všech bot srovnatelná. Nepotvrdil se ani předpoklad, že podrážka Vibram bude výrazně lepší, než neznačková podrážka na botách Prabos – nebyl zaznamenán žádný rozdíl ani v opotřebování, ani v přilnavosti k nejrůznějším povrchům. Boty Prabos bylo přitom možno koupit v obojím provedení ( s Vibramem i „no name“) a rozdíl v ceně byl 700 Kč (Vibram pochopitelně dražší). Všechny použité vzorky se sice navzájem liší, ale v podstatě vycházejí ze stejného základu a ostatní je věcí designérů – nenalezeny rozdíly.
Kromě bot Prabos (pryž s protiskluzovou úpravou „no name“), Planika (Planika) a Aku (Rubbermac), měly ostatní boty podrážku Vibram.

Vnitřní pata - nejčastěji porušené místo u nekvalitních bot:
Všechny boty na konci testu byly v pořádku. Nepotvrdil se předpoklad, že tato místa budou prodřena, zejména u bot, ve kterých prochází místem vnitřní paty šev. Toto místo bývá pravidelně prodřeno po krátké době užívání bot, nejsou-li materiály dostatečně kvalitní. V našem případě se na trvanlivosti paty podílelo nejspíše několik faktorů:
- kvalita materiálu a šitého spoje
- správně vybraná velikost boty na nohu
- dobré přizpůsobení se boty noze – pata se nezdvihá v botě
- používání kvalitních ponožek
pozn.: Prabos a Lowa nemají sešívanou patu.

Odolnost vůči vodě v praktickém používání:
Celokožené boty (Prabos a Lowa) začínaly provlhat až po půldenním chození v mokru a to v nártu v místě největšího ohybu boty. Provlhnutí bylo vždy jen mírné a nelze tedy hovořit o selhání. Ostatní boty v praktickém testu vodu nepustily vůbec.

Zapařování:
U všech bot docházelo při delším nošení k zapařování nohy a tím k vlhnutí bot zevnitř. Tento jev však nijak nevybočoval z celoživotních zkušeností s nejrůznějšími botami a nelze mu zabránit. Eliminovat se dá častou výměnou ponožek. Kvalitní ponožky, které mají za úkol odvádět pot od nohy pryč, dělají co mohou, ale jejich funkce je v botách velmi ztížena.

Pevnost bot, zpevnění nohy a vhodnost do těžkého terénu (s těžkým batohem):
Boty lze rozdělit z tohoto hlediska do dvou skupin, přičemž zařazení do „b“ nelze považovat za chybu bot, ale jejich určení:
a) pevné boty do těžkého terénu
b) měkčí boty do lehčího terénu, do těžšího a s těžkým batohem v nich mohou vyrazit jen zkušení a trénovaní turisté a horolezci
a) 2,3,4,5,6
b) 1,7,8

Pohodlnost bot:
Se všemi botami byla naprostá spokojenost a zaznamenané rozdíly jsou jen minimální a samozřejmě subjektivní. Svoji roli sehrává tvar nohy a správný výběr při nákupu. Dále pak je nutno vzít v úvahu, že byly srovnávány boty jednak s dosavadní životní zkušeností a jednak mezi sebou navzájem ve dvou nošených párech.

Poznámky:
1) Aku, Sila GTX, velmi pohodlné na kratší vycházky, hodně měkké
2) Hanwag, Alaska, pevné výborné boty na nejtěžší a nejdelší pochody
3) LaSportiva, Tibet, pevné v kotníku, pohodlné
4) Lowa, Scout, úžasně pohodlné pro krátké i dlouhé pochody, dostatečně pevné
5) Meindl, Island, po rozchození pohodlné boty
6) Planika, Trekking, od prvního kroku pohodlné boty
7) Prabos, Condor, pohodlné boty do méně náročných podmínek
8) Raichle, Scout, velmi pohodlné měkké boty

Použití v zimě:
Ve všech botách jsme chodili celou zimu a ve sněhu. Především díky vynikající odolnosti proti mokru zvenčí jsou tyto boty vhodné do těchto podmínek a skýtají i dobrou tepelnou ochranu. Toto zjištění považujeme za průlomové především u bot s textilním svrškem, u kterých přetrvává stereotyp v myšlení, že se do zimy rozhodně nehodí. Správná velikost (dostatečně velké!) a nepropro membrána v kombinaci s dobrými teplými ponožkami a sněhovými kamašemi zajistí pohodlí i při dlouhých túrách ve sněhu.

Test vedl Petr Ďoubalík

Pohorky Aku

Pohorky Hanwag

Pohorky Lowa

Pohorky Meindl

Pohorky Planika

Pohorky Prabos

Pohorky Raichle

Autoři:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Inspektoři odhalili nelegální řeznictví, majitel je do části odmítl pustit

Udírny a zázemí na dvoře provozovny na Hodonínsku

Inspektoři Státní veterinární správy (SVS) našli na Hodonínsku nelegální řeznictví. Provozovatel pokračoval ve výrobě...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Každý Čech sní 16 balení chipsů za rok. Spotřeba prudce roste

Ilustrační snímek

Spotřeba slaných chipsů a snacků v Česku znatelně roste. Rivalita výrobců se mezitím stále více přesouvá na pole, kde...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.