Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krach General Motors potápí Detroit, světovou líheň automobilek

  15:54aktualizováno  15:54
Carmen Seaton žije v Detroitu. Má patnáct příbuzných, kteří pracují v autoprůmyslu. Ten přinesl proslulý Motown na výsluní, ale teď mu láme vaz. Dva z deseti lidí jsou bez práce a obřím krachem americký rekord jistě ještě povyroste. Bankrot ale zasadí ekonomice další ránu - přijde asi o druhého nejsilnějšího zadavatele reklamy.

Detroit neboli Motown ohrožuje krach General Motors. - GM. | foto: Profimedia.cz

"Bývala to továrna číslo jedna, kde bylo možné nastartovat raketový vzestup do života střední třídy," vzpomíná Američanka Carmen Seaton v detroitském listu Freep.com. Do Detroitu se v minulosti stěhovali lidé z chudého jihu, kteří mohli bez vysokoškolského diplomu prožít svůj americký sen.

"Práce pro General Motors mi přinesla pěkné auto, pěkný dům, cesty do Disney Worldu a Mexika a dobré zázemí pro naše děti," dodala žena. Teď se bude muset uskromnit.

Dělníci v automobilce brali až 28 dolarů za hodinu a měli jistotu benefitů a sociálních výhod jako jsou důchody a zajištění zdravotní péče. Za to utrácela firma desítky miliard dolarů ročně. Hlavní problém je ale jinde. Se zdražováním ropy v minulých letech výrobce velkých žravých vozů neměnil prodejní strategii. Barel ropy za 140 dolarů pak minulé léto definitivně zmrazil poptávku po žralocích silnic.

Detroit neboli Motown ohrožuje krach General Motors.

"Detroitu se chystá pohřeb, na který se čekalo," shrnul současnou atmosféru jeden z těch, jejichž osudy jsou desetiletí spjaté s automobilkou. Detroit jako jedno z největších průmyslových měst v USA obří krach pocítí zřejmě nejvíce. Už nyní je v Motownu dvacetiprocentní nezaměstnanost a v Michiganu, tedy mateřském státě, pak dosahuje rekordních třinácti procent.

"Je těžké říct, jaký dopad na město bude pád GM mít, v tuhle chvíli nemáme data," řekl starosta Detroitu Dave Bing listu Crain´s Detroit Business. V roce 2008 do rozpočtu města plynulo v podobě daní z automobilky 8,8 milionů dolarů (3,5 procenta z rozpočtu města).

O tyto peníze může Detroit, kde třetina lidí žije v chudobě, přijít. Spekuluje se o tom, že firma odejde ze svého skleněného paláce v centru města, který si ještě loni nechala postavit za téměř tři čtvrtě miliardy dolarů. V celém roce přitom zaznamenala ztrátu 31 miliardy dolarů.

Tiger Woods odpáral logo Buick

Krach General Motors ale znamená pro americkou ekonomiku mnohem větší ránu. Přesné ztráty nikdo zatím nevyčíslil, ale není důvod k optimismu. Automobilka je druhým nejsilnějším zadavatelem reklamy v USA a její pád proto může zasáhnout mnoho odvětví, zejména pak profesionální sport, kulturu i média.

Loni dala na reklamu v USA více peněz pouze společnost Procter & Gamble (údaje Nielsen Co.). General Motors takto investovala 2,1 miliardy dolarů. Bez dalších podrobností ale přiznala, že letos tak štědrá nebude. Už loni firma své sponzorské aktivity začala tvrdě omezovat.

Po devíti letech mimo jiné přestala platit za reklamu světové jedničce golfu Tigeru Woodsovi, který za logo auta Buick na své tašce s golfovými holemi dostával ročně 7 milionů dolarů.

General Motors

Stejnou sumu dávala firma americkému olympijskému týmu při hrách v Pekingu. S tím je také konec. Firma už předloni oznámila, že je to poslední investice do olympiády, protože jsou lepší možnosti, jak prostředky vynaložit. O další desítky milionů dolarů přišly baseballové týmy Detroit Tigers, Pittsbourgh Pirates či automobilová soutěž NASCAR.

Ředitel výzkumu GM Gordon Borrell naznačil, že velká část peněz na reklamu míří do médií. "Některé televizní stanice mají polovinu veškerých příjmů z reklamy od automobilek," řekl pro Los Angeles Times.

General Motors plánuje do příštího roku zrušit až 2500 prodejních míst po celé USA. Právě dealeři zadávají reklamu na lokální úrovni. Jedna ze studií ukázala, že i kdyby se automobilka úspěšně restrukturalizovala, musela by příští rok v Americe propustit 180 tisíc lidí.

General Motors v pondělí 1. června 2009 vyhlásila bankrot, který je třetím největším bankrotem v historii Spojených států. - více čtěte Automobilka GM vyhlásila bankrot

Opuštěný Detroit

Město v posledních letech upadá. Třetina lidí žije v chudobě a každý druhý nemá práci. I s předměstími má Detroit přes čtyři miliony obyvatel. Ve městě a jeho okolí se nachází čtyři tisíce továren. Kromě průmyslu je důležitým příjmem města hazard. Před padesáti lety žilo v centru Detroitu dvojnásobné množství lidí než nyní.

"Lidé nemají práci, domov, peníze ani důvod, proč by měli zůstat," řekl starosta předměstské čtvrti Oaklan County Bob Daddow. Stejně jako lidé, utíkají i firmy. Například Comerica Bank nebo americká pobočka Volkswagenu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně
Stavba „vertikálních lesů“ je na vzestupu. Po Miláně bují v Číně i Francii

Více než 20 000 rostlin a stromů, tedy ekvivalent dvou hektarů lesa na dvou budovách: dvě rezidenční budovy nazývané Bosco Verticale (vertikální les) v Miláně...  celý článek

Ilustrační snímek
„Chipsokalypsa" děsí Novozélanďany, déšť zničil pětinu úrody brambor

Chipsokalypsa či bramborogeddon. Situace kolem nedostatku smažených lupínků už na Novém Zélandu dosáhla takových rozměrů, že pro ni vznikly speciální názvy....  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.