Krádeže v obchodech majitelům nevadí, třetinu rozkradou zaměstnanci

  3:24aktualizováno  3:24
Podle aktuální studie The Global Retail Theft Barometer v roce 2010 nakradli zloději v maloobchodních regálech zboží za více než sedm miliard korun. Podle majitelů kradou důchodci i organizované skupiny. Nejvíce však sami zaměstnanci.
Krádeže v obchodech majitelům nevadí. Se ztrátami počítají

Krádeže v obchodech majitelům nevadí. Se ztrátami počítají | foto: Profimedia.cz

"Chodí sem celé bandy. Přijdou, otevřou batoh a naházejí tam zboží. Pak projdou normálně za frontou u pokladen ven a nic se neděje," popisuje zaměstnanec jedné z pražských prodejen Albert, který si nepřál uvést jméno.

Právě obchody s potravinami se nacházejí ve studii britské společnosti na druhém místě, hned za prodejnami s oblečením. Ztrácí se hlavně drahá čokoláda, káva, alkohol, olivový olej nebo také prezervativy a potřeby na holení. "Myslím, že každý zloděj se specializuje na něco jiného, o čem už ví, kde to dobře prodat," upřesňuje prodavač.

Na třetí pozici figurují prodejny s počítačovým hardwarem a překvapivě také hobbymarkety a stavebniny. "Krade se všechno, co je drahé. Například chromované vodovodní baterie, to je pro zloděje opravdový highlight," uvádí ředitel hobbymarketu Hornbach pro Česko a Slovensko May Meulenberg.

True

Také podle něj většina zboží mizí pod bundami organizovaných band. "Už jsme ale nachytali i policistu nebo sedmdesátileté lidi, u kterých bychom to nikdy nečekali. Ti ale ukradnou třeba jen žárovku a pak ani sami nevědí proč," dodává Meulenberg.

Podle průzkumu se zloději podílejí na ztrátách maloobchodníků jen asi ze 45 procent. Téměř 30 procent rozkradou sami zaměstnanci a dalších sedm dodavatelé. Zbytek jde na vrub interním chybám v účetnictví.

Důvodů, proč Česká republika dominuje světovým statistikám, je několik. "Děravá legislativa, podceňování investic do techniky, neloajální zaměstnanci obchodů, svázané ruce policie, diskutabilní úroveň řady bezpečnostních agentur a v neposlední řadě i dopady ekonomické krize," vypočítává manažer bezpečnostní agentury SSI Zdeněk Procházka.

Po propuknutí ekonomické krize počet krádeží znatelně narostl. Řetězce navíc začaly šetřit a přehodnocovat náklady, které vynaloží na zabezpečení. 

Na ochranku nemají firmy peníze

Podle prezidenta Asociace soukromých bezpečnostních služeb Jiřího Kameníka začali přednostně škrtat výdaje na uniformovanou ochranku přímo v prodejnách. Místo toho sázejí na takzvanou mobilní hlídku, která má na starosti více prodejen a vyjíždí pouze po zmáčknutí alarmního tlačítka.

Obchodníci si však nový systém chválí – podle představitelů společnosti Ahold, která vlastní síť prodejen Albert, se díky tomu podařilo zvýšit počet zlodějů přichycených při činu o deset procent.

"Statistika není všechno. Ochranka má sloužit především jako prevence a zloděje odradit, což se pak v číslech neodráží," argumentuje zaměstnanec Albertu, podle kterého se v poslední době stupňuje i agresivita zlodějů vůči zaměstnancům.  

Netečnost obchodníků potvrzují i prodavači. "Bezpečnostní agenturu jsme najímali jen během svátků. Zaměstnavatel s tím počítal, že někdo něco ukradne," popisuje své zkušenosti bývalá prodavačka v obchodě s módou Markéta Eichlerová.

Obchodníci si ukradené zboží mohou započítat do ztrát

Obchodníci utratili v minulém roce za ochranu zboží 1,36 miliardy korun. To je jen o trochu více než třetina částky, kterou utratily obchody v menším Rakousku. Podle Kameníka řetězcům na zlodějích nezáleží, protože si ukradené zboží mohou započítat do ztrát.

I když způsobená škoda byla loni o dvě miliardy nižší než v roce 2009, 38,5 procenta obchodníků si podle studie myslí, že  krádeží v obchodech přibývá.

V tomto bodě jsou Češi hned za Slováky nejskeptičtější na celém světě vůbec. Například v Turecku, které je, co se týče míry procenta ztrát z obratu, daleko před Českem, si to nemyslí ani 24 procent dotázaných.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

ANKETA: Zavírat, či nezavírat? Zákaz prodeje o svátcích dělí poslance

Penny Market Lehovec. Řetězec zmodernizuje stovky svých obchodů.

Zákon o zákazu prodeje o některých svátcích se možná brzy změní. Původní návrh, aby z něj vypadly velkoobchody,...

Agresivní žirafu museli utratit. Novinky a zajímavosti z českých zoo

Bílý tygr v peruánské zoo. Lima (26. 7. 2018).

Jak se letos dařilo patnácti českým zoologickým zahradám a co pro návštěvníky chystají? MF DNES oslovila všechny hlavní...

Internetové obchody už ušijí nákupy na míru. Musí ale znát svého klienta

Městskou WI-Fi zadarmo si v pražských parcích neužijete. (ilustrační foto)

Letáky a plošné slevy sice patří nadále k hlavní taktice obchodních řetězců, jak přilákat zákazníka, vedle toho se však...

Najdete na iDNES.cz