Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krádeže v obchodech majitelům nevadí, třetinu rozkradou zaměstnanci

  3:24aktualizováno  3:24
Podle aktuální studie The Global Retail Theft Barometer v roce 2010 nakradli zloději v maloobchodních regálech zboží za více než sedm miliard korun. Podle majitelů kradou důchodci i organizované skupiny. Nejvíce však sami zaměstnanci.
Krádeže v obchodech majitelům nevadí. Se ztrátami počítají

Krádeže v obchodech majitelům nevadí. Se ztrátami počítají | foto: Profimedia.cz

"Chodí sem celé bandy. Přijdou, otevřou batoh a naházejí tam zboží. Pak projdou normálně za frontou u pokladen ven a nic se neděje," popisuje zaměstnanec jedné z pražských prodejen Albert, který si nepřál uvést jméno.

Právě obchody s potravinami se nacházejí ve studii britské společnosti na druhém místě, hned za prodejnami s oblečením. Ztrácí se hlavně drahá čokoláda, káva, alkohol, olivový olej nebo také prezervativy a potřeby na holení. "Myslím, že každý zloděj se specializuje na něco jiného, o čem už ví, kde to dobře prodat," upřesňuje prodavač.

Na třetí pozici figurují prodejny s počítačovým hardwarem a překvapivě také hobbymarkety a stavebniny. "Krade se všechno, co je drahé. Například chromované vodovodní baterie, to je pro zloděje opravdový highlight," uvádí ředitel hobbymarketu Hornbach pro Česko a Slovensko May Meulenberg.

True

Také podle něj většina zboží mizí pod bundami organizovaných band. "Už jsme ale nachytali i policistu nebo sedmdesátileté lidi, u kterých bychom to nikdy nečekali. Ti ale ukradnou třeba jen žárovku a pak ani sami nevědí proč," dodává Meulenberg.

Podle průzkumu se zloději podílejí na ztrátách maloobchodníků jen asi ze 45 procent. Téměř 30 procent rozkradou sami zaměstnanci a dalších sedm dodavatelé. Zbytek jde na vrub interním chybám v účetnictví.

Důvodů, proč Česká republika dominuje světovým statistikám, je několik. "Děravá legislativa, podceňování investic do techniky, neloajální zaměstnanci obchodů, svázané ruce policie, diskutabilní úroveň řady bezpečnostních agentur a v neposlední řadě i dopady ekonomické krize," vypočítává manažer bezpečnostní agentury SSI Zdeněk Procházka.

Po propuknutí ekonomické krize počet krádeží znatelně narostl. Řetězce navíc začaly šetřit a přehodnocovat náklady, které vynaloží na zabezpečení. 

Na ochranku nemají firmy peníze

Podle prezidenta Asociace soukromých bezpečnostních služeb Jiřího Kameníka začali přednostně škrtat výdaje na uniformovanou ochranku přímo v prodejnách. Místo toho sázejí na takzvanou mobilní hlídku, která má na starosti více prodejen a vyjíždí pouze po zmáčknutí alarmního tlačítka.

Obchodníci si však nový systém chválí – podle představitelů společnosti Ahold, která vlastní síť prodejen Albert, se díky tomu podařilo zvýšit počet zlodějů přichycených při činu o deset procent.

"Statistika není všechno. Ochranka má sloužit především jako prevence a zloděje odradit, což se pak v číslech neodráží," argumentuje zaměstnanec Albertu, podle kterého se v poslední době stupňuje i agresivita zlodějů vůči zaměstnancům.  

Netečnost obchodníků potvrzují i prodavači. "Bezpečnostní agenturu jsme najímali jen během svátků. Zaměstnavatel s tím počítal, že někdo něco ukradne," popisuje své zkušenosti bývalá prodavačka v obchodě s módou Markéta Eichlerová.

Obchodníci si ukradené zboží mohou započítat do ztrát

Obchodníci utratili v minulém roce za ochranu zboží 1,36 miliardy korun. To je jen o trochu více než třetina částky, kterou utratily obchody v menším Rakousku. Podle Kameníka řetězcům na zlodějích nezáleží, protože si ukradené zboží mohou započítat do ztrát.

I když způsobená škoda byla loni o dvě miliardy nižší než v roce 2009, 38,5 procenta obchodníků si podle studie myslí, že  krádeží v obchodech přibývá.

V tomto bodě jsou Češi hned za Slováky nejskeptičtější na celém světě vůbec. Například v Turecku, které je, co se týče míry procenta ztrát z obratu, daleko před Českem, si to nemyslí ani 24 procent dotázaných.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Obchod nutil lidi zaplatit neobjednané sběratelské mince, zaplatí pokutu

„Pozlaceno to být může, nicméně pozlacení je tak tenká vrstva zlata, váha zlata...

Česká obchodní inspekce poprvé potrestala Český mincovní obchod, který minimálně od roku 2012 zasílal spotřebitelům...

Najdete na iDNES.cz