Peníze mají pokrýt zvýšené náklady na energii, palivo a obnovu vozového parku v druhém pololetí letošního roku. Částku ale mohou České dráhy čerpat až po podpisu dodatku ke smlouvě, kterou mají s krajem uzavřenou.
"V zájmu Českých drah je podepsat dodatek co nejdřív," uvedla mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Veronika Kindlová.
Na základě dodatku bude kraj mnohem více kontrolovat povinnosti Českých drah a jejich nedodržování bude nově moci i pokutovat. Podmínky provozu jsou pak více specifikovány než ve stále platící smlouvě.
Obdobný tlak na dopravce zatím neexistuje v žádném kraji země. Pouze Olomoucký kraj České dráhy v minulosti pokutoval za zpoždění.
"V dodatku je také požadavek čistoty vlaků určen daleko podrobněji. V původní smlouvě je čistota zmíněna jen obecně. Za nedodržení podmínek navíc nebyly stanoveny žádné sankce. To se nyní změní," vysvětluje Kindlová.
Povinností drah zůstává vytápění vlaků v zimě či provoz zákaznických informačních center v Děčíně, Mostu a Ústí nad Labem.
Kraj pak bude pozorně monitorovat včasné příjezdy a odjezdy vlaků. Podle dodatku musí 90 procent vlaků na území regionu jezdit včas.
Zpoždění se toleruje, ale jen pět minut
Zpoždění způsobené dopravcem by nově nemělo být delší než pět minut. Každý měsíc budou České dráhy navíc podávat zprávu o zpoždění svých vozů. I několikaminutová nedochvilnost může dopravce přijít na jednom vlaku až na 100 tisíc korun.
"Na plnění povinností ze strany Českých drah bude pravidelně dohlížet několik úředníků z odboru dopravy krajského úřadu," říká Kindlová.
České dráhy finanční podporu vítají. "Před časem jsme Ústecký kraj požádali o dokrytí vzniklé ztráty. Jsme velmi rádi, že nám vyšel vstříc. Podmínky dodatku jsme připraveni akceptovat," sdělil manažer komunikace Českých drah Radek Joklík.