Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraje kvůli miliardám na autobusy křísí „ČSAD“, končí výjimky na smlouvy

  5:00aktualizováno  5:00
Konec výjimek na smlouvy s autobusovými dopravci bez soutěží rozděluje dopravce a kraje. Někde vymýšlejí finty, jak výběrová řízení obejít. Například Ústecký kraji založí novou firmu, která zajistí krajskou dopravu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Kraje ročně zaplatí autobusovým dopravcům přes pět miliard korun za to, že pro ně zajišťují dopravu na ztrátových regionálních linkách. Většina těchto peněz končí u­ dopravců, kteří mají smlouvy bez soutěže. To má být po roce 2019 minulostí, protože skončí desetiletá výjimka.

Termín však začíná děsit nejen dopravce, ale i kraje. Řada soutěží totiž skončila v patu u antimonopolního úřadu, například v Libereckém kraji nového provozovatele hledají přes pět let. I proto se objevují kraje, které zvažují vlastní firmu.

Zatím nejdál s touto myšlenkou pokročili v Ústeckém kraji, kde zastupitelstvo v pondělí schválilo plán postavit zcela novou firmu na krajskou dopravu.

Konec vyjednávání se soukromníky. Ústecký kraj založí dopravní podnik

„Kraji to umožní flexibilněji reagovat na měnící se poměry, umožní lépe řídit a kontrolovat zajišťování dopravní obslužnosti v Ústeckém kraji, aniž by došlo k významnějšímu nárůstu nákladů na zajištění dopravní obslužnosti,“ uvedl kraj v­ důvodové zprávě.

Podle informací MF DNES byl hlavním důvodem k založení krajské firmy hlavně strach z toho, že se nepodaří dopravce vysoutěžit včas. Ústecký kraj přitom má se soutěžemi dobrou zkušenost, všechny smlouvy jako jeden z mála krajů vysoutěžil.

Česká Lípa zvažuje společný podnik s dopravcem

V poslední době se mezi dopravci stalo módou, že se tendry napadají. I kvůli tomu, aby se stávající dopravci udrželi u smluv. Současný vývoj navíc prakticky zastavil proces skupování firem, který trval několik let. Pro nového majitele je klíčová dlouhodobá smlouva, tu ale firmy nemají.

Dopravci se obávají, že se krajem vlastněná dopravní firma stane standardem i v jiných krajích. Poukazují především na to, že soukromí dopravci jsou efektivnější.

S podobnou myšlenkou si totiž pohrávají i jiné kraje, například Liberecký nebo Plzeňský. „Chceme se rozhodnout do měsíce. Varianta vlastního dopravce i soutěží má své výhody i nevýhody, teď jsem k vlastnímu dopravci ale spíše skeptický,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Smlouva s firmou, kterou vlastní přímo kraj či město, je jednou z výjimek, kdy zadavatelé nemusí provoz autobusů soutěžit. Další z výjimek je smlouva s dopravcem, který má do 23 autobusů. Této možnosti chtějí využít i velcí hráči.

Například v České Lípě přesvědčila firma Busline místní radní, aby začali řešit variantu společného podniku, v kterém by město mělo 20 procent. Mělo by však jen 23 autobusů, čímž by splnilo podmínku výjimky, a Busline by zůstal kontrakt na MHD bez soutěže. Plány má tento týden znovu řešit zastupitelstvo.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

Ministr dopravy Dan ťok

Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku...



Najdete na iDNES.cz