Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kraje trestají za zpoždění i za horší vlaky. Od drah žádají 34 milionů

  1:21aktualizováno  1:21
České dráhy čelí situaci, na kterou dlouho nebyly zvyklé – dostávají pokuty od svých největších chlebodárců. Krajům, které si u státního dopravce objednávají dopravu za osm miliard ročně, došla trpělivost s tím, že dráhy neplní podmínky desetiletých smluv. Jde především o nasazování jiných, horších vozidel nebo zpoždění spojů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Hejtmanství za loňský rok vystavila drahám postihy ve výši 34 milionů korun, jak ukazuje průzkum MF DNES mezi jednotlivými krajskými úřady. Z toho bezkonkurenčně největší částku tvoří postih z Libereckého kraje.

Ten na začátku roku poslal na dráhy protokol za téměř 27 milionů korun. "Hlavním důvodem neplnění závazků je nevybavení vozidel vnějším a vnitřním audiovizuálním informačním systémem," řekl mluvčí kraje Jiří Langer.

Pokutu krajští úředníci vypočítali podle smlouvy, jde o sankci za tři roky na provoz vlaků u nepříliš využitých tratí v Podkrkonoší. Dráhy dostaly dva týdny na to, aby se k pokutě kraji vyjádřily, ale neučinily tak.

Liberecký kraj vyměřil pokuty v řádu milionů korun už dříve, dráhy však zaplatily jen tu část pokuty, se kterou souhlasily. Kvůli nezaplacení zbytku je kraj zažaloval u soud, který dosud nerozhodl.

Dopravce se domnívá, že kraj při výpočtu pokuty nerespektuje smlouvu, proto se obrátil na soud. Za některé chyby podle něj nemůže, jde zejména o pokutu za nasazení nenízkopodlažních vozidel. Dopravce argumentuje poruchovostí nových motoráků Stadler, ten naopak odkazuje na špatný stav tratí.

Srovnání výše pokut mezi kraji ukazuje velké rozdíly. Některé velké kraje, například Středočeský, Českým drahám nedaly pokutu ani jednou. Přes tři miliony požaduje Plzeňský kraj – ČD začaly jezdit s nízkopodlažními vozy Pesa Link později, než stanovila smlouva.

Dráhy přiznávají, že počet pokut a jejich výše celkově meziročně stoupla. "Přesto lze konstatovat, že počet a zejména výše uplatněných pokut u většiny objednatelů meziročně klesl," uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Zhruba půl milionu pokuty loni dostaly dráhy od ministerstva dopravy, které objednává dálkové spoje ročně za čtyři miliardy korun. "Vady jsou vesměs stejné, přetrvává znečištění vozů graffiti. Občas také dochází k dílčím problémům s chybějícími hygienickými potřebami," řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Oproti roku 2012 výše pokut klesla o více než polovinu, což je podle Nováka důkazem zlepšujících se služeb drah.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.