Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kraje rozdaly autobusovým dopravcům miliardy bez tendru

  3:49
Kraje pod vládou ČSSD potichu rozdělily na dalších deset let dotace autobusovým dopravcům v řádu desítek miliard korun. Těsně před termínem, po kterém by už musely vypisovat veřejné soutěže, prodloužily smlouvy na dobu určitou až do roku 2019. Většina krajů tak současně i oddálila konkurenční boj mezi dopravci a dala dosavadním provozovatelům linek jistotu deseti let ježdění za krajské peníze.

Dopravci připouštějí, že kvůli menší ceně za kilometr omezí nákup nových autobusů. Ilustrační foto | foto: Markéta Bušková, MF DNES

Nejde přitom rozhodně o malé sumy – z krajských rozpočtů dostanou ročně dopravci po celé republice na úhradu ztrát z autobusové dopravy přes čtyři miliardy korun, tedy zhruba polovinu toho, co dostávají České dráhy za regionální vlaky.

Nová pravidla jsou sice na první pohled pro autobusové dopravce výhodná, ale ne všichni jsou spokojení. Cestující totiž budou ve většině případů jezdit s firmami, které od krajů už roky pobírají peníze na základě zvykového práva, místo aby obstály v soutěži s jinými dopravci.

"Stačilo stávající smlouvy prodloužit a připravit se na výběrová řízení podle nového nařízení Evropské unie," říká šéf českého zastoupení společnosti Arriva Ivan Procházka. Firma má v Česku tři dopravní společnosti, hlavně ve středních Čechách. Podle něj jsou smlouvy nevýhodné i pro kraj.

"Je to pro nás výhodnější, snížili jsme náklady ročně o padesát milionů korun," tvrdí naopak náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Kraj sice podepsal desetiletou smlouvu, ponechal si však právo ji bez udání důvodu s jednoroční lhůtou vypovědět.

Smlouva na deset let

MF DNES oslovila všechny kraje s dotazy na délku smluv, neodpověděly tři: Vysočina, Olomoucký a Královéhradecký. Desetiletou či devítiletou smlouvu podepsalo šest krajů. Na deset let chtěl uzavřít smlouvu i Karlovarský kraj, ale nakonec od toho couvl.

Jak se kde jezdí

Na kolik let mají kraje smlouvu a kolik platí

Jihočeský kraj
smlouva do roku 2019
388 mil. (letos) / 364 mil. (2010)

Jihomoravský kraj
smlouvy končí v letech 2010 až 2015 (vznikly po soutěžích)
543 mil. / 533 mil.

Karlovarský kraj
smlouva na dobu neurčitou
133,1 mil. / 132,6 mil.

Liberecký kraj
smlouva do roku 2014
229 mil. / 220 mil.

Moravskoslezský kraj
smlouva do roku 2018
443 mil. / 408 mil.

Pardubický kraj
smlouva do roku 2019
218 mil. / 218 mil.

Plzeňský kraj
smlouva do roku 2019
265 mil. / 285 mil.

Středočeský kraj
smlouva do roku 2019
736 mil. / 700 mil.

Ústecký kraj
smlouvy do roku 2014 (vznikly po soutěžích)
433 mil. / max. 443 mil.

Zlínský kraj
smlouva do roku 2019
242 mil. / 255 mil.

"Naše požadavky na příští rok budou vyšší, než kdybychom měli dlouhodobou smlouvu. Smlouva měla nastavit standardy v autobusové dopravě," tvrdí ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan.

Některé regiony podepsaly smlouvy na kratší dobu – například v Jihomoravském kraji jezdí většina linek na základě šestiletého kontraktu a podobně to je v Ústeckém kraji.

Vypsání soutěže přikazuje krajům evropské nařízení, ale jen v případě, že neměly podepsány dohody před 3. prosincem 2009. Stejně napilno kraje měly, když podepisovaly smlouvy s Českými drahami – v případě autobusů však kontrakty nevzbudily takový povyk, protože se o osmimiliardový balík podělí více firem.

Peníze na nové autobusy nebudou

Řada krajů však zároveň omezí na autobusy přísun peněz.. Zatímco platby drahám se navýší, autobusoví dopravci často odcházejí z nových smluv s nižšími sazbami za kilometr. Dopravci proto připouštějí, že kvůli menší ceně za kilometr omezí nákup nových autobusů. "Problém to bude, investice do vozového parku budou menší," připouští František Neterda, šéf Probo Bus.

Škrty čekají například ve Středočeském kraji nebo v jižních Čechách. "Kraje postupovaly při jednáních s autobusovými dopravci jinak než s Českými drahami. Autobusovým dopravcům platí jen tolik, co jim zbylo v rozpočtu," dodal Procházka.

Česká regionální autobusová doprava je stále ještě roztříštěná, ale postupně vznikly silné skupiny dopravců. Dotované linky lákají i zahraniční dopravce, v Česku už působí například Veolia, Arriva nebo pobočka nizozemských železnic. Doba, kdy cizí firmy skupovaly bývalé závody ČSAD, skončila. "Další investice v Česku teď vzhledem k vývoji v krajích zvažujeme," říká Procházka.

Cestujících v autobusech na pravidelných linkách po Česku dlouhodobě ubývá. Podle Ročenky dopravy loni jelo v autobusech 338 milionů lidí. Od roku 2000 počet cestujících klesl téměř o osmdesát milionů lidí.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Na nákup s kufry peněz. Argentina tiskne bankovku v hodnotě deset tisíc pesos

9. května 2024

Roční míra inflace v Argentině dosáhla v březnu míry 287 procent, to je jedna z nejvyšších hodnot...

Za jízdu načerno hlouběji do kapsy. Horní limit pokuty se zdvojnásobí

9. května 2024  14:17

Pokuty za jízdu načerno a další přestupky ve veřejné dopravě se už řadu let nezvyšovaly. Nyní...

Malina požádala o přeměnu reorganizace v konkurz, soud padlému holdingu vyhověl

9. května 2024  12:06

Městský soud v Praze rozhodl o přeměně reorganizace Energetického Holdingu Malina na konkurz....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...