Vyplývá to ze společného projektu vydavatelství MAFRA a Institutu regionálních informací (IRI).
Zcela zvláštním trhem je pražský trh s byty. Od listopadu do února tu ceny bytů rostly. Poté ale došlo k výraznému zlomu a ceny padly pod listopadovou úroveň, kdy růst začal.
Ti, kteří doufají v ještě hlubší pokles, se ho ale nejspíš nedočkají. Z výzkumu IRI vyplývá, že ceny pražských bytů už o moc hlouběji neklesnou a průměrně za celé pololetí i v hlavním městě byty podraží, i když ne tak výrazně jako v ostatních městech. Podobně je na tom i brněnský trh s byty, kde ceny rostou ve srovnání s ostatními městy jen pozvolna.
České byty zdražují rychleji než moravské
Projekt sleduje vývoj cen v 335 městech České republiky. Z nich nejrychleji rostou ceny ve větších centrech. Příkladem je Hradec Králové, Beroun a Karlovými Vary.
Na páté příčce je moravská metropole a teprve 17. místo obsadilo další moravské město - Zlín. Tyto příklady ilustrují další trend, ke kterému výzkum IRI dospěl: české byty zdražují více než byty moravské.
O výzkumu |
- průběžný výzkum |
V posledních výsledcích se zatím neprojevil vstup Česka do Evropské unie, ale očekává se, že připojení k EU se odrazí hlavně na cenách pražských bytů a ve městech s dobrým dopravním napojením na větší centra.
Nájemné se vyvíjí podobně
Podobně jako ceny bytů se vyvíjelo i tržní nájemné. Protože regulované nájemné není možné zvýšit bez souhlasu nájemce, rozdíl mezi regulovanými a tržními cenami se prohlubují.
I když absolutně je nejvyšší rozdíl v Praze, procentuálně jsou největší rozdíly v cenově nadprůměrných krajských městech a v menších obcích a městech v jejich zázemí a v zázemí Prahy.
Poslední výsledky ukazují, že trh se staršími byty nevykazuje tendenci k zastavení růstu (popř. k poklesu), ale dá se předpokládat nárůst cen zhruba ve stejné míře jako v roce 2003. Aktuální hodnoty cen bytů a nájemného, komentáře a analýzy najdete každý týden na stránkách cenybytu.idnes.cz.
Regiony podle dynamiky růstu cen bytů |
1. Praha |
2. obce a města v blízkosti Prahy s dobrým dopravním napojením |
3. obce a města s dobrým dopravním napojením (dálnice, čtyřproudové silnice) |
4. větší (krajská, bývalá okresní) města s problematickým dopravním napojením |
5. zbytek republiky |