Lovosický stavební úřad vydal stavební povolení k tomuto šestnáctikilometrovému úseku v říjnu 2009, občanské sdružení Děti Země se proti povolení odvolalo ke krajskému úřadu. Ten odvolání zamítl (o zamítnutí více čtěte zde).
"Rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje, odboru územního plánování a stavebního řádu ze dne 23. února 2010 a rozhodnutí Městského úřadu Lovosice, odboru stavebního úřadu a územního plánování ze dne 30. září 2009 se pro nezákonnost a vady řízení zrušují a věc se vrací žalovanému k dalšímu řízení," uvedla v rozsudku, který je zveřejněn na úřední desce soudu, předsedkyně soudního senátu Markéta Lehká.
Zároveň soud zamítl žalobu na zrušení stanoviska ministerstva životního prostředí o vlivu stavby na životní prostřední a odmítl žalobu na zrušení rozhodnutí ministra životního prostředí z 14. února 2001.
Rozhodnutí soudu nemá na termín dostavby D8 vliv
Aktuální soudní verdikt zpoždění dostavby autostrády nezpůsobí. V první řadě se rozhodnutí týká objektů, které nejsou součástí samotné dálnice. Jde o přeložky dvou kabelů a dvou plynovodů, současně se jedná o šatnu fotbalového klubu FC Vchynice. Za druhé jsou pak všechny objekty již hotové.
Stavební úřad v Lovosicích by tak měl zahájit pouze formální řízení o odstranění staveb, které skončí vydáním nového stavebního povolení. Soud vyhověl žalobě proto, že úřady nezahrnuly do svých rozhodnutí některá stanoviska procesu hodnocení vlivu na životní prostředí EIA a nepočkaly na vydání výjimky k zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin.
"Jde o další důkaz, že pro některé úředníky v Lovosicích a na krajském úřadě je výhodnější rozhodovat nezákonným způsobem a nejlépe opakovaně," reagoval na rozhodnutí soudu Miroslav Patrik z Dětí Země.
Dálnice má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Mezitím automobilová doprava na sever republiky do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až deset tisíc aut denně.
V současnosti už se pracuje na dostavbě posledního 4,7 kilometru dlouhého úseku dálnice, hotovo by mělo být na přelomu let 2014 a 2015.